Torm parat til sejlads ad nye isfrie ruter
Som et af verdens første rederier er Torm klar til at sejle den korteste vej til Fjernøsten med nyindkøbte specialskibe til en værdi af ca. 5 milliarder kroner. Ruten er 40 procent kortere og dermed kan Torm spare 1 million kroner og 12 dage pr. tur.
Klimaforandringerne får nu det danske rederi Torm til at købe mellem 16 og 18 isklasseskibe til 284 millioner kroner stykket. Isklasseskibe skal bruges til at sejle fra Europa til Asien via Nordøstpassagen, hvor temperaturstigninger har smeltet isen og åbnet den for sejlads.
"Det er klart, at en sådan klimasituation vil være en appelsin i turbanen for rederiet Torm. Den flåde, vi er ved at bygge op, vil kunne give os en konkurrencefordel," siger Klaus Kjærulff, koncernchef i Torm, til borsen.dk
Selvom den globale opvarmning giver rederiet nye forretningsmæssige muligheder, understreger Klaus Kjærulff dog til avisen, at de nye muligheder er opstået på en kedelig baggrund.
"Hvis man skal gennem isholdige farvande, kan man ikke sejle særlig stærkt, og dermed kan det ende med ikke at spare tid i den sidste ende," siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
En anden ulempe kan være, at skibene sejler gennem russisk farvand, og det giver russerne mulighed for at pålægge skibene afgift.
Endnu har ingen af de store rederier som Mærsk, DS Norden eller Lauritzen investeret i isklasseskibe til polarsejlads, og i A.P. Møller oplyser pressemedarbejder Michael Storegaard, at der heller ikke ligger sådanne planer i skrivebordsskuffen.
Kilde: borsen.dk