To danske prækvalificeret til Femern-projekt
To danske selskaber og et tysk er nu blev prækvalifiseret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Vagtskibene skal sikre sejladssikkerheden under byggeriet af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Vagtskibe skal konstant holde øje med skibstrafikken under bygningen af Femern-forbindelsen..
”Der har været stor interesse for udbuddet. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og sejladssikkerheden under byggeriet af Femern Bælt-tunnelen har højeste prioritet for os. Derfor er vi glade for, at så mange erfarne virksomheder har vist interesse for opgaven”, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør, Femern A/S.
Femern A/S
skriver i en pressemeddelelse, at der har været stor interesse for udbuddet. Og de tre prækvalificerede er Northern Offshore Service A/S og World Marine Offshore A/S begge fra Esbjerg samt tyske EMS Maritime Offshore GmbH.
Under hele anlægsfasen vil to vagtskibe konstant holde øje med skibstrafikken, og i samrbejde med de danske og tyske søfartsmyndigheder gribe ind, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviteterne i Femern Bælt.
Den 18 km. lange sænketunnel kommer til at bestå af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
Kilde: Femern A/S