Tilbageholdelser af danske skibe
Inden for de første to måneder af 2009 er der tilbageholdt seks danske skibe i forbindelse med havnestatskontrol i andre lande, deraf er de 5 tilbageholdt inden for Paris og Tokyo MoU.
Tilbageholdelserne skyldes specielt to forhold:
Utilstrækkeligt tilsyn med og afprøvning af sikkerhedsudstyr samt Besætningens manglende certifikater, som er foreskrevet på skibets besætningsfastsættelse. (Safe Manning Document.)
Opmærksomheden henledes specielt på, at det er rederiet, der skal sikre sig, at skibene er bemandet i overensstemmelse med besætningsfastsættelsen, samt at alle om bordværende besætningsmedlemmer er i besiddelse af de for stillingen nødvendige certifikater og beviser, herunder at alle besætningsmedlemmer har gyldigt sundhedsbevis.
Såfremt skibet er indrettet til at kunne sejle med periodevis ubemandet maskinrum, skal der om bord være dokumentation for, at skibet er godkendt til dette. Det skal understreges, at såfremt Søfartsstyrelsen bliver bekendt med, at et skib er usødygtigt, herunder at det ikke er forskriftsmæssigt bemandet, vil Søfartsstyrelsen selv tilbageholde skibet. Dette vil som hovedregel ske, uanset hvor skibet befinder sig.
Der kan findes yderligere oplysninger om havnestatskontrol i:
Vejledning om andre staters havnestatskontrol af danske skibe, Søfartsstyrelsens vejledning nr. 3 af 21 februar 2003
Læs vejledning HER
Kilde: Søfartsstyrelsen