Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

Der skal ikke gå noget til spilde, når et skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU. Der skal ikke gå noget til spilde, når det skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU.

De udtjente gamle isbrydere ligger nu og venter op at blive dekontamineret og strippet for alt – og siden klippet i småstykker hos Smedegaarden A/S i Esbjerg.. Foto: Smedegaarden A/S

Der kommer heller til ikke at gå noget til spilde, når Smedegaarden A/S nu går i gang med at demontere og recycle de to gamle danske isbrydere, der er købt af Esbjerg-virksomheden, forsikrer Morten Smedegaard, der er direktør og medejer af virksomheden.

Men opgaven med Danbjørn og Isbjørn er alligevel lidt anderledes og tager længere tid end normalt.

“Det skyldes dels, at der er asbest i skibet, som vi lejer vi en underleverandør til at tage sig af. Dels at skibet indeholder mange gamle effekter som f.eks døre og møbler, som der er stor interesse for,” fortæller Morten Smedegaard.

Derfor har Smedegaarden sat 10-11 måneder af til opgaven.

“Det forventer vi ikke, vi skal bruge. Det er vanvittig lang tid i forhold til skibenes størrelse.

Normalt tager det tre uger at fjerne alt udstyr, tømme og rense alle rør og tanke og strippe et skib af den størrelse ned til stålet.

Derefter klipper vi det i mindre stykker på 6 uger,” 

 Og størrelsen af de to nu 50 år gamle isbrydere, der var forsøgt solgt i årevis, inden Smedegaarden vandt udbuddet, er ikke noget at tale om. De er på hver 3.000 GT.

“Vi har taget skibe ind op til 80.000 GT,” siger Morten Smedegaard

Smedegaardens haller vidner om, at alt, hvad der kan genbruges, bliver søgt genbrugt. Hylderne er fyldt med alt fra kaptajnsstole til brugte motorer. Tænk på en del til et skib. Og du kan med stor sandsynlighed finde den hos Smedegaarden, der i dag drives af Henning Smedegaards tre sønner, Morten, Eddie og Klaus. 

Virksomheden beskæftiger ca. 40 medarbejdere.

“Det er ikke så mange, men de er ekstremt dygtige. De fleste har været her i mange år og de får derfor også ideer til, hvordan vi kan gøre tingene smartere til gavn for både miljøet og økonomien,” siger Morten Smedegaard.

Genbrug og miljørigtig genanvendelse - eller ophugning - af skibe har fået stadig større fokus. Og de skibsredere, der fortsat sender de fleste af deres skibe til ophugning på de berygtede strande i Alang, hvor miljøsvineri og arbejdsulykker hører til dagens (u)orden, må tåle heftig kritik fra miljøorganisationer. 

Den norske skibsreder, der ejede det udtjente Tide Carrier måtte - som en af de første i verden - i fjor afsone en fængselsdom på seks måneder for sit forsøg på at sende skibet til ophugning på strandene ved Gadani i Pakistan i strid med norsk lovgivning.

Fornylig blev den såkaldte Hong Kong konvention om ophugning af skibe langt om længe ratificeret, men set fra Esbjerg spiller den ikke nogen rolle. EU-reglerne for ophugning er langt mere omfattende - og dem retter Smedegaarden sig efter.

“Sådan har vi altid gjort det. Vi skulle ikke lave noget om, da reglerne blev indført,” siger Morten Smedegaard, der selv er medstifter af ESRA - European Ship Recyclers Association - der har recycling-værfter fra EU-landene som medlemmer.

Tyrkiske værfter er en konkurrent på markedet, men dem vil ESRA ikke tage ind som medlemmer.

“Vi ønskede at lave en organisation for dem, der virkelig gør det miljømæssigt korrekt og overholder reglerne. Og det gør de tyrkiske værfter ikke. Derfor ønsker vi ikke at blive sidestillet med dem,” siger Morten Smedegaard.

Virksomhedens bæredygtige måde at ophugge og genbruge materialerne fra et skib på har ifølge direktøren betydet, at EU har henvist til Smedegaarden “mange gange”, når andre virksomheder skulle indrette deres recycling-værfter.

“Vi er en lille virksomhed, men vi må jo gøre noget rigtigt, for man kigger på os rundt omkring i verden”.

For nylig fik Smedegaarden således en henvendelse fra en global spiller “med flere hundredetusind ansatte”, der ville i gang med miljørigtig og sikker genanvendelse af skibe.

“Først troede jeg, at det var fup…. Men den var god nok. Og så blev jeg sgu lidt stolt og glad for, at et selskab - jeg må ikke sige hvem - ønsker at bygge et bæredygtigt og miljørigtig recycling værft, selv om de ikke er underlagt EU-reglerne. Og stolt over, at de vil søge rådgivning hos os,” siger Morten Smedegaard.

Men på den korte bane handler det om hands-on på arbejdet med de to isbrydere, der blev taget ud af drift for ti år siden og sidste gang brød is i vinteren 1995-96.

Smedegaarden vandt det internationale udbud, fordi de kunne betale mest for en recycling, der samtidig overholder alle miljø- og sikkerhedsregler. 

“Jeg vil sige det sådan, at fordi vi tager så meget ud til genbrug af maskineri, udstyr, interiør, elektronik og andre ting, kan vi få dækket meget af det ind, vi bruger ekstra på miljørigtig håndtering og recycling,” siger Morten Smedegaard.

Led – og du skal finde på lageret hos Smedegaarden A/S i Esbjerg. I hvert fald hvis det er brugte dele fra ophuggede skibe, du er ude efter.. Foto: Smedegaarden A/S

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Everllence lancerer længe ventet ammoniakmotor

10.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Some stories say more about quality than any sales pitch ever could.

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny forskningsaftale til milliarder får både ros og ris

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Vestas øger salget og indsnævrer forventningerne

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stort brintanlæg indviet i Fredericia

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Aftale skal åbne dørene for unge i den maritime industri

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieterminal hårdt ramt af ukrainsk droneangreb

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Assessor Initial Awareness Training (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course covers training to acquire the necessary knowledge which underpin the tasks to be performed as an Assessor. This awareness course is for individuals within an organization who are prospective assessors seeking an understanding and familiarization of assessment methods within the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course