Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

Der skal ikke gå noget til spilde, når et skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU. Der skal ikke gå noget til spilde, når det skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU.

De udtjente gamle isbrydere ligger nu og venter op at blive dekontamineret og strippet for alt – og siden klippet i småstykker hos Smedegaarden A/S i Esbjerg.. Foto: Smedegaarden A/S

Der kommer heller til ikke at gå noget til spilde, når Smedegaarden A/S nu går i gang med at demontere og recycle de to gamle danske isbrydere, der er købt af Esbjerg-virksomheden, forsikrer Morten Smedegaard, der er direktør og medejer af virksomheden.

Men opgaven med Danbjørn og Isbjørn er alligevel lidt anderledes og tager længere tid end normalt.

“Det skyldes dels, at der er asbest i skibet, som vi lejer vi en underleverandør til at tage sig af. Dels at skibet indeholder mange gamle effekter som f.eks døre og møbler, som der er stor interesse for,” fortæller Morten Smedegaard.

Derfor har Smedegaarden sat 10-11 måneder af til opgaven.

“Det forventer vi ikke, vi skal bruge. Det er vanvittig lang tid i forhold til skibenes størrelse.

Normalt tager det tre uger at fjerne alt udstyr, tømme og rense alle rør og tanke og strippe et skib af den størrelse ned til stålet.

Derefter klipper vi det i mindre stykker på 6 uger,” 

 Og størrelsen af de to nu 50 år gamle isbrydere, der var forsøgt solgt i årevis, inden Smedegaarden vandt udbuddet, er ikke noget at tale om. De er på hver 3.000 GT.

“Vi har taget skibe ind op til 80.000 GT,” siger Morten Smedegaard

Smedegaardens haller vidner om, at alt, hvad der kan genbruges, bliver søgt genbrugt. Hylderne er fyldt med alt fra kaptajnsstole til brugte motorer. Tænk på en del til et skib. Og du kan med stor sandsynlighed finde den hos Smedegaarden, der i dag drives af Henning Smedegaards tre sønner, Morten, Eddie og Klaus. 

Virksomheden beskæftiger ca. 40 medarbejdere.

“Det er ikke så mange, men de er ekstremt dygtige. De fleste har været her i mange år og de får derfor også ideer til, hvordan vi kan gøre tingene smartere til gavn for både miljøet og økonomien,” siger Morten Smedegaard.

Genbrug og miljørigtig genanvendelse - eller ophugning - af skibe har fået stadig større fokus. Og de skibsredere, der fortsat sender de fleste af deres skibe til ophugning på de berygtede strande i Alang, hvor miljøsvineri og arbejdsulykker hører til dagens (u)orden, må tåle heftig kritik fra miljøorganisationer. 

Den norske skibsreder, der ejede det udtjente Tide Carrier måtte - som en af de første i verden - i fjor afsone en fængselsdom på seks måneder for sit forsøg på at sende skibet til ophugning på strandene ved Gadani i Pakistan i strid med norsk lovgivning.

Fornylig blev den såkaldte Hong Kong konvention om ophugning af skibe langt om længe ratificeret, men set fra Esbjerg spiller den ikke nogen rolle. EU-reglerne for ophugning er langt mere omfattende - og dem retter Smedegaarden sig efter.

“Sådan har vi altid gjort det. Vi skulle ikke lave noget om, da reglerne blev indført,” siger Morten Smedegaard, der selv er medstifter af ESRA - European Ship Recyclers Association - der har recycling-værfter fra EU-landene som medlemmer.

Tyrkiske værfter er en konkurrent på markedet, men dem vil ESRA ikke tage ind som medlemmer.

“Vi ønskede at lave en organisation for dem, der virkelig gør det miljømæssigt korrekt og overholder reglerne. Og det gør de tyrkiske værfter ikke. Derfor ønsker vi ikke at blive sidestillet med dem,” siger Morten Smedegaard.

Virksomhedens bæredygtige måde at ophugge og genbruge materialerne fra et skib på har ifølge direktøren betydet, at EU har henvist til Smedegaarden “mange gange”, når andre virksomheder skulle indrette deres recycling-værfter.

“Vi er en lille virksomhed, men vi må jo gøre noget rigtigt, for man kigger på os rundt omkring i verden”.

For nylig fik Smedegaarden således en henvendelse fra en global spiller “med flere hundredetusind ansatte”, der ville i gang med miljørigtig og sikker genanvendelse af skibe.

“Først troede jeg, at det var fup…. Men den var god nok. Og så blev jeg sgu lidt stolt og glad for, at et selskab - jeg må ikke sige hvem - ønsker at bygge et bæredygtigt og miljørigtig recycling værft, selv om de ikke er underlagt EU-reglerne. Og stolt over, at de vil søge rådgivning hos os,” siger Morten Smedegaard.

Men på den korte bane handler det om hands-on på arbejdet med de to isbrydere, der blev taget ud af drift for ti år siden og sidste gang brød is i vinteren 1995-96.

Smedegaarden vandt det internationale udbud, fordi de kunne betale mest for en recycling, der samtidig overholder alle miljø- og sikkerhedsregler. 

“Jeg vil sige det sådan, at fordi vi tager så meget ud til genbrug af maskineri, udstyr, interiør, elektronik og andre ting, kan vi få dækket meget af det ind, vi bruger ekstra på miljørigtig håndtering og recycling,” siger Morten Smedegaard.

Led – og du skal finde på lageret hos Smedegaarden A/S i Esbjerg. I hvert fald hvis det er brugte dele fra ophuggede skibe, du er ude efter.. Foto: Smedegaarden A/S

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Eksplosion koster 10 værftsarbejdere livet

10.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk Offshore Wind annulerer milliardordre

10.10.2025Maritimedanmark.dk

USA køber finske isbrydere

10.10.2025Maritimedanmark.dk

J. Lauritzen køber sig ind i Corvus Energy

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vil iværksætte enorm fyringsrunde

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Analyse: Dansk fregatbyggeri kan skabe op mod 9.000 årsværk

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Klog beslutning at bygge nye miljøskibe i Danmark

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Konsortiet Danske Flådestøtteskibe K/S skal bygge miljøskibe

Jobmarked

Se alle

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Projektleder til Havne- og færgeprojekter

Vil du være med til at forme fremtidens havne og færgeinfrastruktur på Lolland? Vil du skabe rammerne for vækst, grøn omstilling og øget tilgængelighed? Så er det dig vi søger!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

26.10.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift and lashing

Kursus henvender sig til kaptajner, overstyrmænd samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten.

Dato

20.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal