Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

Der skal ikke gå noget til spilde, når et skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU. Der skal ikke gå noget til spilde, når det skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU.

De udtjente gamle isbrydere ligger nu og venter op at blive dekontamineret og strippet for alt – og siden klippet i småstykker hos Smedegaarden A/S i Esbjerg.. Foto: Smedegaarden A/S

Der kommer heller til ikke at gå noget til spilde, når Smedegaarden A/S nu går i gang med at demontere og recycle de to gamle danske isbrydere, der er købt af Esbjerg-virksomheden, forsikrer Morten Smedegaard, der er direktør og medejer af virksomheden.

Men opgaven med Danbjørn og Isbjørn er alligevel lidt anderledes og tager længere tid end normalt.

“Det skyldes dels, at der er asbest i skibet, som vi lejer vi en underleverandør til at tage sig af. Dels at skibet indeholder mange gamle effekter som f.eks døre og møbler, som der er stor interesse for,” fortæller Morten Smedegaard.

Derfor har Smedegaarden sat 10-11 måneder af til opgaven.

“Det forventer vi ikke, vi skal bruge. Det er vanvittig lang tid i forhold til skibenes størrelse.

Normalt tager det tre uger at fjerne alt udstyr, tømme og rense alle rør og tanke og strippe et skib af den størrelse ned til stålet.

Derefter klipper vi det i mindre stykker på 6 uger,” 

 Og størrelsen af de to nu 50 år gamle isbrydere, der var forsøgt solgt i årevis, inden Smedegaarden vandt udbuddet, er ikke noget at tale om. De er på hver 3.000 GT.

“Vi har taget skibe ind op til 80.000 GT,” siger Morten Smedegaard

Smedegaardens haller vidner om, at alt, hvad der kan genbruges, bliver søgt genbrugt. Hylderne er fyldt med alt fra kaptajnsstole til brugte motorer. Tænk på en del til et skib. Og du kan med stor sandsynlighed finde den hos Smedegaarden, der i dag drives af Henning Smedegaards tre sønner, Morten, Eddie og Klaus. 

Virksomheden beskæftiger ca. 40 medarbejdere.

“Det er ikke så mange, men de er ekstremt dygtige. De fleste har været her i mange år og de får derfor også ideer til, hvordan vi kan gøre tingene smartere til gavn for både miljøet og økonomien,” siger Morten Smedegaard.

Genbrug og miljørigtig genanvendelse - eller ophugning - af skibe har fået stadig større fokus. Og de skibsredere, der fortsat sender de fleste af deres skibe til ophugning på de berygtede strande i Alang, hvor miljøsvineri og arbejdsulykker hører til dagens (u)orden, må tåle heftig kritik fra miljøorganisationer. 

Den norske skibsreder, der ejede det udtjente Tide Carrier måtte - som en af de første i verden - i fjor afsone en fængselsdom på seks måneder for sit forsøg på at sende skibet til ophugning på strandene ved Gadani i Pakistan i strid med norsk lovgivning.

Fornylig blev den såkaldte Hong Kong konvention om ophugning af skibe langt om længe ratificeret, men set fra Esbjerg spiller den ikke nogen rolle. EU-reglerne for ophugning er langt mere omfattende - og dem retter Smedegaarden sig efter.

“Sådan har vi altid gjort det. Vi skulle ikke lave noget om, da reglerne blev indført,” siger Morten Smedegaard, der selv er medstifter af ESRA - European Ship Recyclers Association - der har recycling-værfter fra EU-landene som medlemmer.

Tyrkiske værfter er en konkurrent på markedet, men dem vil ESRA ikke tage ind som medlemmer.

“Vi ønskede at lave en organisation for dem, der virkelig gør det miljømæssigt korrekt og overholder reglerne. Og det gør de tyrkiske værfter ikke. Derfor ønsker vi ikke at blive sidestillet med dem,” siger Morten Smedegaard.

Virksomhedens bæredygtige måde at ophugge og genbruge materialerne fra et skib på har ifølge direktøren betydet, at EU har henvist til Smedegaarden “mange gange”, når andre virksomheder skulle indrette deres recycling-værfter.

“Vi er en lille virksomhed, men vi må jo gøre noget rigtigt, for man kigger på os rundt omkring i verden”.

For nylig fik Smedegaarden således en henvendelse fra en global spiller “med flere hundredetusind ansatte”, der ville i gang med miljørigtig og sikker genanvendelse af skibe.

“Først troede jeg, at det var fup…. Men den var god nok. Og så blev jeg sgu lidt stolt og glad for, at et selskab - jeg må ikke sige hvem - ønsker at bygge et bæredygtigt og miljørigtig recycling værft, selv om de ikke er underlagt EU-reglerne. Og stolt over, at de vil søge rådgivning hos os,” siger Morten Smedegaard.

Men på den korte bane handler det om hands-on på arbejdet med de to isbrydere, der blev taget ud af drift for ti år siden og sidste gang brød is i vinteren 1995-96.

Smedegaarden vandt det internationale udbud, fordi de kunne betale mest for en recycling, der samtidig overholder alle miljø- og sikkerhedsregler. 

“Jeg vil sige det sådan, at fordi vi tager så meget ud til genbrug af maskineri, udstyr, interiør, elektronik og andre ting, kan vi få dækket meget af det ind, vi bruger ekstra på miljørigtig håndtering og recycling,” siger Morten Smedegaard.

Led – og du skal finde på lageret hos Smedegaarden A/S i Esbjerg. I hvert fald hvis det er brugte dele fra ophuggede skibe, du er ude efter.. Foto: Smedegaarden A/S

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Første ophugningsværft i Pakistan godkendt

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hoyer og VMS Group fusionerer

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course