Nystartet dansk virksomhed benytter AI for at sikre øget genbrug

Renable ApS vil ved hjælp af en digital løsning bygget på kunstig intelligens (AI) og kommerciel innovation skabe øget cirkularitet af materialer, en reduktion af CO2-udledningen og en transparent, certificerbar og lønsom proces for recycling af skibe.

De tre stiftere af Renable er fra venstre Ole Andersen, Jens Thomsen og Ole Udsen.. Foto: Renable

Det var på baggrund af mange års erfaring inden for drift og dekommissionering, at de tre stiftere gik sammen om etableringen af et selskab, der tager både kunstig intelligens og databaser i brug for at optimere både ophugning og genanvendelse af materialer betydeligt – både  tidsmæssigt, udledningsmæssigt og omkostningsmæssigt.

Stifterne Ole Andersen, Jens Klit Thomsen og Ole Udsen så ind i en ikke så fjern fremtid, hvor mængden af skibe, der skal skrottes, vil stige voldsomt, når særligt alder, men f.eks. også  klimakrav fra  markedet gør dem ophugningsmodne.

Og ved at digitalisere, forbinde, forenkle og optimere processerne i de enkelte led og i hele værdikæden ønsker Renable at skabe en maritim fremtid, hvor både ESG-parametre og økonomi vægtes højt.

” Vores digitale platform skaber transparens, optimering og måler ESG-parametre som CO2-udledning, arbejdsforhold og cirkulær effektivitet.

Transparens og certificering af materialestrømmene sker via et track & trace-modul, der måler og dokumenterer cirkularitet og klimapåvirkning. 

Dokumentationen giver data til livscyklus-analyser og rapportering af Scope 3-udledninger, som foreskrevet af det nye direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering,” fortæller Ole Andersen, medstifter af Renable.

Omkostninger og udledninger reduceres via et AI-modul, der kombinerer de millioner af kombinationsmuligheder, der er i værdikæden, og vælger den bedste løsning, så processen kan optimeres på forhånd med ikke mindst genbrug in mente.

”Genbrug er den mest miljørigtige måde at genanvende materialer og udstyr på. Økonomi spiller en stor rolle, og den bedste løsning er derfor en kombination af ESG-parametre og økonomi. Vores IT-platform er fleksibel, så man kan skrue op og ned for de forskellige parametre og finde en klima- og økonomi-venlig løsning, tilpasset kundernes behov,” fortæller Ole Andersen.

Ved at anvende AI og klimavenlige løsninger til f.eks. stål, kan Renable dokumentere reduktioner af CO2-udledning på op til 90 pct. luftforurening på op til 86 pct. vandforurening på op til 76 pct. samt i vandforbrug på op til 40 pct.

Foto: Renable

Renable, der blev stiftet i april 2022, vil tilbyde sine kunder to forskellige løsninger.

Den ene er en software-as-a-service løsning, hvor kunderne selv har ejerskabet af materialerne, men ønsker at kende oprindelsen/destinationen, optimere rejsen, spore materialerne og måle klimapåvirkningen. 

Den anden er en model, hvor Renable tilbyder at købe skibene og dermed tage ansvaret for materialerne frem til slutbrugerne, med optimering og fuld dokumentation hele vejen.

Hvilke kunder går i efter?

”Vi har to primære kundegrupper. Den første kundegruppe er skibsejere, som ønsker en miljørigtig, transparent og dokumenteret afvikling af deres skibe. Kundegruppe 2 er aftagerne af de materialer, der opstår som følge af ophugningen af skibe. For stålets vedkommende er det typisk vindmølleproducenter, byggebranchen eller andre skibsejere, og for andre materialer kommer det an på om vi taler om genbrug eller genanvendelse,” siger Ole Andersen.

Virksomheden er en måned fra at have en operationsklar IT-platform, og har i april i år underskrevet et Letter of Intend med Floating Power Plant om at levere 3.500 mT cirkulært stål, der skal anvendes til fundamentet på deres flydende vindmølle, som også indeholder bølgeenergi og Power-2-X applikationer. 

Lovgivningen omkring genbrug og cirkularitet er dog endnu ikke tilstrækkelig for at sikre en mere bæredygtig recycling, mener Renable.

”I branchen bliver mængden af genanvendt materiale oftest målt på, hvor stor en procentdel af materialerne, der forlader ophugget, men derefter mistes overblikket over hvor materialerne ender, og i hvilket omfang de indgår i den cirkulære økonomi." 

"Vi ønsker en lovgivning hvor dokumentation af cirkularitet til slutbrugerne er et krav, og hvor reglerne for rapportering på området er harmoniserede mellem nationale og internationale regler. En sådan transparens vil øge konkurrencen og gavne mængden af genanvendte materialer, og dermed både klimaet og branchen. 

Der er rigtigt meget god EU-lovgivning vedtaget og på vej, og vi ønsker os, at lovgivningen bliver udbredt til flere områder og behandlet mere konsekvent, samt at der gøres et større stykke arbejde for at harmonisere dette globalt,” siger Ole Andersen.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Sundbusserne indsætter endnu en færge

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Nyt knudepunkt for maritime iværksættere på vej

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Søren Gade indvier nyt termisk energilager i Esbjerg

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Nedskæringer på universiteter kan ramme den maritime industri

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark