“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

På Fornæs Ship Recycling har genanvendelse af så mange dele som muligt, været fokus fra dag et. Og i dag kommer halvdelen af omsætningen fra gensalg af brugte dele og den anden halvdel fra salg af stål fra de ophuggede skibe. Og virksomheden ser muligheder for at udvide genanvendelsen.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa har ophugget og genbrugt dele fra mere end 2.000 skibe - bl.a. tre udtjente fartøjer fra Maersk Supply Service.. Foto: Fornæs Ship Recycling

Siden etableringen i 1993 har Fornæs Ship Recycling ophugget og genbrugt dele fra langt over 1.500 skibe. Gerne skibe med godt teknisk udstyr som f.eks. de tre lyseblå Maersk Supply-skibe, der i fjor endte deres dage på virksomheden, der er placeret på kanten af Djursland i Grenaa.

Som hos Smedegaarden A/S, kollegaen og konkurrencen i Esbjerg, har virksomheden et enormt lager af brugte skibsdele, der skaffer halvdelen af virksomhedens omsætning, fortæller Keld Kokholm, der er medejer og den ene af to direktører i Fornæs Ship Recycling.

Værftet kan håndtere skibe, der af hensyn til vanddybden i havnen højst stikker seks meter og kan være inden for slæbestedets bredde på 25 meter. Udviklingsmulighederne for virksomheden er derfor begrænset i forhold til skibsstørrelsen, men øget genanvendelse af dele og materialer fra skibene kan øge forretningen, påpeger Keld Kokholm.

De to direktører og ejere, Kresten Hjelm Christensen (tv) og Keld Kokholm beskæftiger 25 medarbejdere på Fornæs Ship Recycling.. Foto: Fornæs Ship Recycling

”Med hensyn til genanvendelse sker der en udvikling over alt i verden, og her vil jeg da håbe, at vi også er med. Det betyder, at jo mere man forædler, jo mere man fragmenterer sine affaldsfraktioner, jo mere økonomi kan man også trække ud, og dermed vil vi jo naturligt udvide,” siger Keld Kokholm.

Kan du mærke, at der er blevet mere fokus på grøn omstilling og genbrug?

”Ja, bestemt. Det har jo været vores forretningskoncept siden dag ét, men vi kan godt mærke, at nu kigger også større rederier på brugt udstyr. Det giver både en økonomisk gevinst og god mening. ”

”Så vi er tilbage til den gamle vise om, at så længe der er noget at spare eller nogen der tjener penge på det, så er det godt at være grøn. Faktum er, at den grønne omstilling kun kommer enten ved politisk pres i form af afgifter eller noget andet – eller fordi folk kan se, at der er en forretning i det,” konstaterer Keld Kokholm

”Dem jeg sælger udstyr til, de skal kunne se, at der er en forretning i at købe det billigere end noget tilsvarende nyt.  Og jeg skal kunne se forretning i at gemme og gensælge så meget så muligt i stedet for bare at skrotte det,” fortsætter han

Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og drives af Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen i fællesskab. De to direktører ejer også selskabet, Kokholm med 25 pct., mens Kresten Hjelm Christensen ejer resten sammen med sin familie.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Mere fra...

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Dansk skib bordet af Greenpeace aktivister

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Ny bog: Vand under kølen - Et liv i Den Blå Verden

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Maersk indgår forlig med Evergreen

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Søfartens Ledere tager dom til efterretning

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Strandet gastanker blokerer for australsk gaseksport

29.11.2023Maritimedanmark.dk

By & Havn underskriver kontrakt om landstrøm

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Kritisk infrastruktur i Østersøen beskyttes

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Lederne Søfart taber sag i Arbejdsretten

Jobmarked

Se alle

MarineShaft A/S

Vi søger industritekniker

MarineShaft A/S søger snarest en erfaren industritekniker/maskinarbejder til vores maskinværksteder i Hirtshals.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Rejsemontør søges

MarineShaft er specialiseret i reparationer på ror og propellerudstyr for den kommercielle skibsbranche. Vi har travlt med mange spændende opgaver for vores kunder og søger derfor en erfaren og selvstændig rejsemontør, som selvsikkert kan hjælpe vores kunder med at løse opgaven.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Erfaren svejsespecialist søges

MarineShaft søger en dygtig svejser

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MARPRO Search & Selection

Project HSEQ Manager - Rohde Nielsen

Are you a seasoned HSEQ professional with a passion for driving excellence in Health, Safety, Environmental and Quality practices? Rohde Nielsen is expanding its HSEQ department, and they want you to be a part of their dynamic team in Copenhagen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you an experienced maritime profile looking for a shore-based position, where you can work in close co-operation with the crew on the highly specialized vessels? On behalf of Rohde Nielsen, MARPRO is looking for a Marine Superintendent to the office in Grenå.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Kalundborg kommune

Navigatør til Sejerøbugtens færger

I forbindelse med en omstrukturering af færgedriften og etablering af et rederi søger Sejerøbugtens færger en skibsfører til at deltage i dette spændende arbejde. Her vil man få stor indflydelse på sin egen hverdag i et samspil med andre gode kollegaer.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

Kalundborg kommune

Maskinchef til Sejerøfærgen

I forbindelse med en omorganisering af færgedriften søges en maskinchef til Sejerøfærgen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai)

Class/Marine Surveyor

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai) is an international classification society with head office in Tokyo, Japan.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.12.2023

Fjord Line Danmark

2. Mester

Fjord Line søger netop nu kandidater til en fast stilling som 2. mester i maskinen ombord.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.11.2023

Events

Se alle

Copyright 2023