Verdens største basehavn for havvindaktiviteter

Esbjerg Havn er i konstant vækst. Arealet vokser gang på gang, kajanlæggene bliver stadig længere. Energisektoren har en umættelig tørst efter stadig flere og større havvindmøller - en udvikling den grønne omstilling har sat ekstra turbo på. Samtidig er et nyt forretningsben med store vækstmuligheder ved at tegne sig.

Foto: Esbjerg Havn

”Vi har travlt, rigtig travlt”, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen til Maritime Danmark.

”Vi er oppe på en kapacitet der betyder, at vi kan håndtere op til 4,5 gigawatt hvert år - og det er i hvert fald 3 gange mere end den nærmeste havn. Og ser vi fremad, så har vi lige nu booket 10 gigawatt over de næste år, og vi bliver ved med at booke”, siger Dennis Jul Pedersen.

For lidt over 150 år siden var her ingenting. Kun et par gårde og tre huse med sammenlagt 23 indbyggere. Bønder der supplerede det sparsomme udbytte fra den sandede jord med lidt fiskeri. 

Men så tabte Danmark en krig.

Nederlaget til Preussen i 1864 kostede os hertugdømmerne mod syd, og dermed også de vestvendte havne i Husum og Hamborg. Det var skidt for vores nationale selvforståelse, og ikke mindst den vigtige landbrugseksport.

I 1868 besluttede Rigsdagen at der skulle anlægges en ny Vestkysthavn. Valget faldt på en stribe land, godt beskyttet mod Vesterhavet af Skallingen og Fanø, og med vand der hurtigt blev dybere.

Den nyanlagte havn blev startskuddet til Esbjerg, og en vækstrejse uden sidestykke i dansk erhvervsliv. En by og en havn i evig forandring.

Først var det landsbrugseksporten der trak læsset. Derefter tog fiskeriet over, og byen blev hurtigt hjemhavn for landets største fiskerflåde. I 70’erne kom der gang i det der blev til et  olie- og gaseventyr.

I dag er det havvindindustrien der fører udviklingen an. Vindmøller til ikke færre end 59 havvindmølleparker er indtil nu håndteret på Esbjerg Havn. Mere end nogen anden havn i verden.

Foto: Esbjerg Havn

”Samtidig supporterer vi et kæmpe produktionsapparat. I de fabrikker, der ligger i vores bagland, arbejder der mere end 6.000 mennesker. At disse fabrikker kan installere herfra, er med til at holde dem konkurrencedygtige”, siger Dennis Jul Pedersen.

I har også rettet øjnene mod USA - blandt andet med henblik på eksport af jackets. Hvilke forventninger har I til det ?

”Vi er utrolig glade for at Bladt har valgt at flytte hertil. Vi er langt bedre positioneret ud til Nordsøen og Nordatlanten, så vi håber selvfølgelig at Bladt vinder rigtig mange projekter - i Europa, men også i USA”.

Lige nu er havnen i gang med at uddybe indsejlingen, så skibe med en dybgang på op til 12,5 meter kan anløbe havnen.

”Uddybningen har betydning på flere fronter. Det har en militær betydning, i forhold til at tage imod forstærkninger udefra. Men det har også betydning for ro/ro skibe og den nye generation af meget store installationsskibe. Endelig har uddybningen betydning for stykgodsskibe, hvor vi fremover kan tage imod de allerstørste skibe, hvilket er med til at sænke stykomkostningen for dansk eksport - bl.a. af havvindmøller til hele verden”, siger Dennis Jul Pedersen til Maritime Danmark.

Hvad med olie- og gas. Er det en døende branche ?

”Nej, absolut ikke. Der er masser af aktiviteter derude - lige nu koncentreret omkring genopbygningen af Tyra-feltet. Men der er stadig masser af produktion i Nordsøen, og hele offshore sektoren kommer også til at spille en meget central rolle i den grønne omstilling - ikke mindst når det gælder CCS”.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Esbjerg - Danmarks offshore hovedstad

Med mere end 200 aktive virksomheder indenfor offshore, er Esbjerg Danmarks offshore hovedstad. Fra små innovative enkeltmandsvirksomheder til mastodonter med flere tusinde ansatte. Fælles for mange er, at fokus i disse år bevæger sig fra den traditionelle olie- og gasforretning, og over mod grøn energi. Det sidste nye vækstområde er opsamling og lagring af CO2 i undergrunden.

Relateret indhold

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted nedjusterer sine forventninger

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Norske Equinor investerer i Ørsted

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler åbner nyt kontor i Taiwan

30.08.2025Maritimedanmark.dk

Dronepartnerskab vil skabe automatiserede havvindmølleparker

26.08.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler overskud på 168 millioner euro

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Northern Lights lagrer første CO₂

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Nyt stort norsk olie- og gasfund

13.08.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted dropper CO2-fangst som forretningsområde

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle