Tættere på miljøregler i polarområder
I FN’s søfartsorganisation, IMO, blev miljøkomitéen (MEPC) i sidste uge i enig om, hvilke skibe de kommende internationale miljøregler ved sejlads i polarområder skal gælde for. Et internationalt regelsæt for sejladsen, kaldet polarkoden, er fortsat øverst på dagsordenen i IMO.
I miljøkomitéen var der intensive drøftelser af miljøreglerne i polarkoden. IMO besluttede bl.a., at miljøkapitlet i koden skal gælde for de samme skibe som de enkelte kapitler i MARPOL-konventionen. Det vil sige, at anvendelsesområdet for sikkerheds- og miljøkapitlerne i polarkoden ikke er det samme, idet sikkerhedskapitlet gælder for skibe omfattet af SOLAS-konventionen, hvor anvendelsesområdet er noget smallere.
Målet er stadig at få polarkoden færdig så hurtigt som muligt. Derfor vil der ekstraordinært blive holdt et arbejdsgruppemøde i ugen op til det næste møde i miljøkomitéen i oktober for at rydde de sidste knaster af vejen. Det forventes nu, at polarkoden kan vedtages af miljøkomitéen i foråret 2015. Danmark vil fortsat bidrage aktivt til færdiggørelsen af polarkoden.
IMO's miljøkomité opnåede også enighed om tidspunktet for, hvornår nye og skærpede krav til skibes udledning af NOx i emissionskontrolområder (NECA'er) skal træde i kraft. Læs separat nyhed HER.
Andre særligt interessante emner på mødet var:
Overvågning og rapportering af skibes energieffektivitet
Energieffektivitetsdesignindekset
Ballastvand
Marinebrændstof med 0,5 % svovl
Incineratorer
Ændringer til MARPOL
Man kan læse de væsentlige punkter fra IMO’s miljøkomité HER.
Kilde: Søfartsstyrelsen