Svovlregler kan give gamle VLCC´ere nyt liv
Asiatiske bunkerfirmaers efterspørgsel på lagerkapacitet både til lands og til vands op til indførelsen af det nye svovlregulativ har forlænget livet for mange ældre VLCC´ere. Omkring 15 af disse skibe, bygget i starten af nullerne er blev handlet i de sidste ti måneder.
Der er behov for ny kapacitet, når lagrene af skibsbrændstof med lavt svovlindhold (LSFO - Low Sulphur Fuel Oil) skal fyldes op frem mod indførelsen af de nye regler 1. januar. De eksisterende lagre i i f.eks. Singapore er nemlig fortsat fyldt med det hidtil mest benyttede brændstof med højt svovlindhold (HSFO - High Sulphur Fuel Oil).
Og det har siden nytår tid skærpet interessen for de ellers tæt på udtjente store råolietankskibe, der blev bygget omkring årtusindskiftet. Ud af de 15 skibe fra denne periode, der er blevet solgt i de seneste 10 måneder, er mindst 40 pct. af dem blevet solgt til bunkerleverandører i Asien, skriver TradeWinds.
Så i stedet for at skrotning, kan ejerne af de ældre skibe nu se frem til at sælge dem til en højere pris på grund af efterspørgslen på lagerkapacitet. “Det er fantastiske nyheder for ejerne af skibe ældre end femten år - og specielt for dem, der ligger inde med velholdte eksemplarer af god kvalitet,” siger Fotios Katsoulas, der er chefanalytiker på området i IHS Markit.
De seneste handler med skibe af denne type peger på, at prisen kan ligge omkring 21 mio. dollar pr. skib - eller omkring fire mio. dollar mere, end en ophugger vil tilbyde, oplyser han.
Kilde: TradeWinds