Svovlkrav uden håndhævelse værdiløs
Myndighederne gambler med både miljøet og den danske konkurrenceevne, hvis ikke de sikrer, at de kommende svovlkrav bliver overholdt. Det var budskabet fra formand i Danmarks Rederiforening og CEO i D/S NORDEN Carsten Mortensen, på generalforsamlingen i dag.
”I dansk skibsfart støtter vi ambitiøs miljølovgivning, også når det koster penge. Men hvis det er stort set risikofrit at sejle videre med det traditionelle, svovlholdige brændstof, og hvis straffen, i det tilfælde at man skulle blive opdaget, er en bøde, der på ingen måde matcher besparelsen, så vil visse rederier have svært ved at stå for fristelsen. Det giver danske rederier et kæmpe konkurrenceproblem. Miljøgevinsten, der jo er hele formålet med lovgivningen, falder bort”, siger formand i Danmarks Rederiforening Carsten Mortensen.
Kravene til skibes brug af svovlholdigt brændstof bliver pr. 1. januar 2015 skærpet markant i Nord- og Østersøen. Som følge af kravene må skibe, der sejler i de såkaldte ECA-zoner (Emission Control Areas), maksimalt have 0,1 procent svovl i udledningen mod 1,0 procent i dag.
Desværre er det ikke givet, at håndhævelsen følger trop med de skrappe regler, der betyder en merudgift til lavsvovlolie på anslået én million kroner på en enkelt tur gennem Østersøen. Ganske få skibe underlægges i dag havnestatskontrol, og stort set ingen inkluderer kontrol af skibenes brændstof.
Rederiforeningen har længe været i dialog med nationale og internationale beslutningstagere og myndigheder og har i sidste måned, sammen med organisationer som Danske Maritime og Det Økologiske Råd, henvendt sig direkte til miljøminister Kristen Brosbøl.
Miljøministeren udtrykker, at hun forstår erhvervets bekymring, og at hun vil arbejde for tilstrækkelig håndhævelse af reglerne, ikke blot i Danmark, men også i EU, hvor mange landes myndigheder skænker de kommende regler minimal opmærksomhed.
”Vi sætter pris på, at regeringen lytter, når et af Danmarks største erhverv slår alarm. Men 2015 er lige om hjørnet, og vi er fortsat alvorligt bekymrede for, om myndighederne forstår omfanget af problematikken, og de mærkbare konsekvenser, den kan have for miljøet og for danske rederier”, siger Carsten Mortensen.
Allerede i dag oplever danske rederier at blive fravalgt af kunder, som på langtidskontrakter vælger billigere løsninger fra rederier, der bevidst ikke indregner den højere brændstofpris, der følger med de kommende svovlkrav.
Kilde: Danmarks Rederiforening