Svitzer kritiseres efter dødsulykke
Det Maersk-ejede Svitzer og terminaloperatøren Essar Oil vurderede ikke risikoen ordentligt, før en maskinchef omkom, da han forsøgte at komme ombord på en slæbebåd, lyder det i en rapport om ulykken fra de britiske myndigheder.
Den 62-årige maskinchef faldt i det kolde vand i Mersey floden ved Liverpool
den 27. januar i år, da han havde løsnet slæbebåden Millgarth´s fortøjninger og forsøgte at komme om bord igen. Hans redningsvest pustede sig op automatisk og hans kolleger på skibet var i stand til at nå ham fra på siden af slæbebåden inden for fem minutter. Men de var ikke i stand til at få ham op i skibet igen, da han havde mistet bevidstheden i det kolde vand.
Han blev efterfølgende samlet op af en redningsbåd, men havde fået hjertestop og kunne ikke genoplives.
Ifølge den britiske havarikommission, Marine Accident Investigation Branch (MAIB),
var brugen af fendere på Tranmere olieterminalen for at komme om bord på slæbebåde normal praksis, men ekstremt farligt, specielt under dårlige vejrforhold.
“Manglen på sikker adgang til og fra Svitzers slæbebåde ved Tranmere olieterminalen har været kendt i mindst fjorten år forud for denne ulykke og forholdet er blevet rejst ved sikkerhedsmøder og ved inspektioner mange gange forud for denne ulykke,” hedder det i rapporten.
“Svitzer og Essar identificerede og evaluerede ikke formelt de delte risici, der er forbundet med adgangen til og fra ikke-fortøjrede slæbebåde eller diskuterede, hvordan disse kunne afhjælpes.”
Rapporten fandt videre, at besætningen ikke var fuldt ud forberedte på at håndtere nødsituationen og ikke var bekendt med brugen af slæbebådens redningsslynge.
Der skete et lignende uheld samme sted tidligere i år - dog uden dødelig udgang - men MAIB har på grund af lighederne valgt at udsende en hastende sikkerhedsanbefaling vedrørende sikker adgang til og fra slæbebådene.
Kilde: TradeWinds