Suezkanalen skruer igen op for prisen
Den 1. maj bliver det på ny dyrere at passere Suezkanalen, den tredje prisforhøjelse alene i år. Denne gang stiger priserne, alt efter skibstype og sejlretning, mellem 6 og 57 procent. Forhøjelsen sker med henvisning til voksede verdenshandel og høje rater.
Suezkanalen understreger dog at prisforhøjelsen er midlertidig - hvilket indebærer, at de kan blive gjort permanente eller afskaffet igen, alt efter hvordan markedet udvikler sig.
Det er tredje gang i år at kanalmyndigheden sætter priserne op. Første gang var i slutningen af januar hvor afgiften for at passere kanalen blev sat op med 6 procent for de fleste skibstyper – bortset fra krydstogtskibe og LNG-tankskibe.
Den 1. marts blev afgiften igen forhøjet, nu med 10 procent, for en række skabstyper.
Og den 1. maj får priserne så endnu et nyk op ad.
Det går hårdest ud over nordgående containerskibe, hvor kanalafgiften forhøjes med mellem 9 og 57 procent, alt efter antallet af containere på vejrdækket. For sydgående containerskibe hæves afgiften med mellem 5 og 39 procent.
Råolietankere i begge retninger får en forhøjelse på 15 procent, mens råolietankere i ballast slipper med 5 procent. Produkttankere i begge retninger skal betale15 procent mere, mens produkttankere i ballast slipper med en forhøjelse på 5 procent i begge retninger.
Tørlastskibe skal betale 10 procent mere i begge retninger, mens almindelige fragtskibe skal af med 14 procent mere. LPG-tankskibe skal betale 30 procent mere i begge retninger, det samme skal kemikalietankskibe.
Alle øvrige skibe skal også betale 14 procent mere.
Redaktionen