Suez-kanalen er vital for verdenshandlen
En lukning af Suez-kanalen, der ikke er set siden 1967-1975, vil være en meget alvorlig sag for verdenshandlen og for rederierne. Det vurderer analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev.
Den umiddelbare effekt af en lukning af kanalen vil være en dramatisk mangel på tonnage og kræve mindst to ekstra skibe per rute for at klare servicen fra Fjernøsten til Europa. Samlet vil der være behov for 100 containerskibe, vurderer Alphaliner. En del af manglen på skibe kan dog kompenseres ved hurtigere hastighed, hvilket vil slutte perioden med såkaldt "slow steaming".
En tur fra Rotterdam til Singapore, der med sejlads gennem Suez-kanalen med en fart på 20 knob tager 18 dage, vil tage 7 dage længere, hvis ruten skal omlægges til syd om Afrika. Afstanden stiger med 3000 sømil til 11.800 sømil.
Omkostningerne ved øget sejladstid og øget brændstofforbrug vil blive givet videre til rederierne
Kilde: euroinvestor.dk