Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

I takt med at havne- og logistikvirksomheder bliver mere afhængige af digitale løsninger, opstår der nye angrebsflader for hackere. Arkivfoto fra 123rf.com.. Foto: 123rf.com

Den største trussel mod havne- og logistikvirksomheder i Danmark er cyberspionage. Havne- og logistikvirksomheder kan være i besiddelse af kritiske informationer, ikke kun for samfundet, men også for det danske forsvar, og cyberspionage kan medføre, at fremmede stater får adgang til informationer af sikkerhedspolitisk betydning for Danmark. Det fastslår den nye rapport fra Center for Cybersikkerhed (CFCS) ”Cybertruslen mod danske havne og logistikvirksomheder”.

Cyberkriminalitet, og det gælder særligt ransomware, udgør ifølge samme rapport også en alvorlig trussel for samfundsvigtig infrastruktur som havne- og logistikvirksomheder. Et ransomware-angreb kan forstyrre leveringen af samfundsvigtige ydelser og få store økonomiske konsekvenser for logistikvirksomheder, som rammes.

Trusselsniveauet er ’meget højt’
CFCS vurderer i sin trusselsvurdering fra april 2023, at både cyberspionage- og cyberkriminalitetstruslen mod danske havne- og logistikvirksomheder aktuelt er ”meget høj”.

Læs også: Høj sikkerhed i dataintegrationen beskytter din forsyningskæde (Åbner ny side)

I takt med at havne- og logistikvirksomheder bliver mere afhængige af digitale løsninger, opstår der nye angrebsflader for hackere. Arbejdsgange og systemer, der tidligere har været personafhængige og analoge, er i stigende grad forbundet til eller styret af it-systemer, som hackere i værste fald kan udnytte til at angribe. Det kan resultere i:

• store økonomiske tab,
• tab af omdømme for virksomhederne eller
• afbrydelse af samfundsvigtig infrastruktur.

Midt i en digital transformation
Transport- og logistikindustrien er midt i en transformation. Overgangen drives af behovet for at forbedre leveringstid, bæredygtighed og kundeoplevelsen og sker gennem investeringer i IoT, operationel teknologi (OT), big data, 5G og kunstig intelligens (AI). Disse digitaliseringsbestræbelser forbinder imidlertid mennesker og indbyggede systemer med skyen, hvilket øger sikkerhedsrisikoen.

IBM vurderer, at gennemsnitsomkostningen for sikkerhedsbrud er på $ 4.35 millioner, hvorfor der er al mulig grund til at implementere stærke sikkerhedskontroller, som beskytter logistikvirksomhedernes systemer, data og interessenter.

De kritiske kontrolsystemer, der sikrer sikkerhed og problemfri drift af indbyggede og terminaloperationer, er i stigende risiko for angreb på grund af adoptionen af IT i den del af forretningen, som tidligere var isoleret. På grund af adoption af it & IOT, er OT-systemer i stigende grad i risiko for at blive tilgængelige for hackere både bevidst, når vi taler målrettede angreb, men også ubevist som en konsekvens af cyberkriminalitet i for eksempel ransomware.

Sikkerhedsekspertens anbefalinger
It-sikkerhedsvirksomheden Fortinet har udviklet en løsningsarkitektur til det, virksomheden omtaler som ”Maritime 4.0”. Arkitekturen giver med Fortinets egne ord havne og logistikvirksomheder mulighed for en proaktiv og transformativ tilgang til cybersikkerhed. Det er en vigtig pointe, at løsningsarkitekturen er baseret på branchestandarder, regulativer og sikkerhedskontroller specifikke for det maritime.

Christian Rutrecht fra Fortinet peger på tre anbefalinger eller opmærksomhedspunkter på området:

1. Pas på den udvidede angrebsoverflade: ”Når havne- og logistikvirksomheder eksekverer deres digitale transformationsstrategi, bliver deres forretning og systemer naturligt mere åbne og forbundne. Det medfører, at angrebsoverfladen og sårbarheden over for cybertrusler og potentielle nedbrud bliver større. Vi ser en tendens til at OT-delen af forretningen bliver mere afhængig af IT på grund af tilgængelighed og dataindsamling til at facilitere ”Maritime 4.0”, og det udgør en trussel hvor for eksempel ransomware, målrettede angreb og spionage kan påvirke den mere kritiske del af forretningen”, fortæller Christian Rutrecht.

2. Tænk cybersikkerhed fra dag 1: ”For at understøtte og indføre disse nye teknologier på en sikker måde er logistikbranchen og havne nødt til tidligt i deres 4.0 strategi at tænke cybersikkerhed ind i robustheden for kerneforetningen og bevæge sig mod en samlet sikkerhedsstrategi på både OT og IT. Hvis man anvender og arbejder ud fra frameworks som CIS18, IEC62443, ISO27001 samt regulativer som NIS, NIS2 og andre branchespecifikke regulativer, så kan man bygge robusthed og sikkerhed ind i både strategien og de services samt løsninger, man vælger til at understøtte forretningen”.

3. Sikkerhed skal være med hele vejen: ”Prioriterer virksomheden strategisk fra starten sikkerhed og robusthed ind i konvergeringen af IT og OT, som Maritime 4.0 kræver, så har man en platform for fremtidig vækst med fokus på driftssikkerhed”, lyder det fra Christian Rutrecht.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Sikkerhed

Sikkerhed er forudsætningen for alt arbejde der udføres, også i den maritime branche. I dette Tema dykker vi ned i vidt forskellige aspekter af sikkerhed - på havet, offshore og eksistentielt. Udstyr der kan forhindre at brand opstår, udstyr der anvendes til at bekæmpe brand - og udstyr der skal forbedre sikkerheden. Og så giver Erhvervsministeren sit bud på den sikkerhed der omgiver os alle.

Relateret indhold

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Russisk krigsskib på tværs af Molsfærge

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Tunge løft i Hvide Sande

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Kalundborg Havn og APM Terminals vinder bæredygtighedspris

15.04.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret afspærrer område på Kalundborg Havn

14.04.2024Maritimedanmark.dk

Rekordomsætning og resultat betydeligt over det forventede i Rønne Havn

11.04.2024Maritimedanmark.dk

ADP A/S henter nye markedsandeler i rekordår

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Fyret vicedirektør modtog millioner på konsulentaftale

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Skagen Havn satte nye rekorder i 2023

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle