Strøm nok til skibe og fly fra energi-ø
Den kommende energi-ø i Nordsøen vil fuldt udbygget ved hjælp af Power-to-X teknologi kunne levere grønt brændstof nok til alle skibe og fly, der tankes i Danmark. Det viser en ny analyse fra Energi- og Forsynings-ministeriet.
Skibs- og luftfarten har særlige udfordringer i forhold til at nedbringe CO2 udledningen, fordi el fra vedvarende energikilder ikke kan bruges direkte. Men med en modning og skalering af Power-to-X teknologien kan vindmøllestrøm omdannes til grønt brændstof og potentialet er stort, viser analysen fra ministeriet.
“En af den grønne omstillings store udfordringer er, at reducere udledningerne på transportområdet. Med power-to-X kan vi bruge den grønne strøm til at lave brændstoffer til fly, skibe og lastbiler. Potentialet er enormt, særligt med Danmarks store havvindsressourcer. Det er netop derfor vi vil bygge verdens to første energiøer og PtX-anlæg med en samlet kapacitet, der er fem gange så stor, som de største anlæg, der findes i verden i dag”, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Danmark har i dag gode erfaringer inden for produktion af bl.a. brintstationer, brændselscellemoduler og elektrolyseanlæg. Sammen med et stærkt forskningsmiljø, giver det Danmark mulighed for at blive et internationalt foregangsland på PtX, lyder det i analysen.
“PtX-teknologierne skal op i skala og ned i pris. Danmark skal gå forrest, ligesom vi har gjort med vindmølleteknologien. Vi har et rigtig godt udgangspunkt og vi går strategisk til værks med en samlet PtX-strategi bakket op af konkret finansiering”, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Energiøen i Nordsøen skal have en kapacitet på 3 GW, når den står færdig. I 30'erne skal kapaciteten stige til 10 GW.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsynings-ministeriet.
Film om den kommende energiø i Nordsøen.