Stort potentiale i bioolier som brændstof

Forestil dig en smuk sommerdag et sted langs Øresunds kyst. Du har bestilt noget koldt at drikke og spiser saltede cashewnødder fra en lille skål, mens du nyder udsigten udover vandet. I det fjerne kan du se DFDS-færgen sætte kurs mod Oslo. Hvad du ikke ved er, at det er skallerne fra dine cashewnødder, der er blevet til den bioolie, som færgen sejler på.

Nu retter vi blikket 6.500 km mod sydøst. Her står fire mænd på en mark i Indien og kigger på en maskine, hvor millioner af nøddeskaller udsættes for voldsom varme og gennem pyrolyse kommer ud i den anden ende som bioolie og et restprodukt, der kan bruges som gødning. Den ene hedder Jakob Andersen, medstifter og idémager bag MASH Energy – og fast i troen på, at projektet og visionen om biofuel i storskala som beskrevet ovenfor bliver en realitet inden længe.

MASH er et iværksætterprojekt, som udspringer fra DTU Kemiteknik og startede med pyrolyse på spildevandsslam. Nu har man både testet diverse typer pyrolyse og diverse typer biologisk materiale flere steder i verden, og projektet – som er en del af den maritime samarbejdsplatform ShippingLab – har vist stort potentiale. Modsat mange andre bioolier produceret via pyrolyse, indeholder denne olie ikke for meget syre. Dermed bør den – når den er ren nok – kunne bruges til skibe, og netop det skal stå sin prøve gennem tests hos samarbejdspartneren Alfa Laval og slutteligt hos DFDS, som ligeledes støtter projektet.

Her fortæller om projektet og vejen til en dag at kunne se et skib stævne ud med deres biofuel i tankene:

”Vi har arbejdet med et hav af forskellige biomasser og gør det stadig. Faktisk har vi - med støtte fra den danske Maritime Fond - udviklet et helt testlaboratorium for biomasser, der har til formål at finde nye ressourcer, der kan nyttiggøres. Cashewskaller kan vi relativt let få fat på i store mængder, og de fungerer godt i vores nuværende maskine. Desuden er de en affaldsressource, som ikke er udnyttet i nævneværdig grad. Derfor er de rigtig gode at starte med”, siger Jakob Andersen, medstifter og idémager bag MASH Energy.

Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:

Relateret indhold

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny rapport afslører flere problemer på fregat

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Udskiftning i toppen af Scandlines

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Brand i skrotskib er nu slukket

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde tankskib ramt af missil

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle