Stort potentiale i bioolier som brændstof
Forestil dig en smuk sommerdag et sted langs Øresunds kyst. Du har bestilt noget koldt at drikke og spiser saltede cashewnødder fra en lille skål, mens du nyder udsigten udover vandet. I det fjerne kan du se DFDS-færgen sætte kurs mod Oslo. Hvad du ikke ved er, at det er skallerne fra dine cashewnødder, der er blevet til den bioolie, som færgen sejler på.
Nu retter vi blikket 6.500 km mod sydøst. Her står fire mænd på en mark i Indien og kigger på en maskine, hvor millioner af nøddeskaller udsættes for voldsom varme og gennem pyrolyse kommer ud i den anden ende som bioolie og et restprodukt, der kan bruges som gødning. Den ene hedder Jakob Andersen, medstifter og idémager bag MASH Energy – og fast i troen på, at projektet og visionen om biofuel i storskala som beskrevet ovenfor bliver en realitet inden længe.
MASH er et iværksætterprojekt, som udspringer fra DTU Kemiteknik og startede med pyrolyse på spildevandsslam. Nu har man både testet diverse typer pyrolyse og diverse typer biologisk materiale flere steder i verden, og projektet – som er en del af den maritime samarbejdsplatform ShippingLab – har vist stort potentiale. Modsat mange andre bioolier produceret via pyrolyse, indeholder denne olie ikke for meget syre. Dermed bør den – når den er ren nok – kunne bruges til skibe, og netop det skal stå sin prøve gennem tests hos samarbejdspartneren Alfa Laval og slutteligt hos DFDS, som ligeledes støtter projektet.
Her fortæller om projektet og vejen til en dag at kunne se et skib stævne ud med deres biofuel i tankene:
”Vi har arbejdet med et hav af forskellige biomasser og gør det stadig. Faktisk har vi - med støtte fra den danske Maritime Fond - udviklet et helt testlaboratorium for biomasser, der har til formål at finde nye ressourcer, der kan nyttiggøres. Cashewskaller kan vi relativt let få fat på i store mængder, og de fungerer godt i vores nuværende maskine. Desuden er de en affaldsressource, som ikke er udnyttet i nævneværdig grad. Derfor er de rigtig gode at starte med”, siger Jakob Andersen, medstifter og idémager bag MASH Energy.
Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: