Største ro/ro skib udstyret med rotorsejl
Rederiet CLdN i Luxemburg har udstyret ro/ro skibet Delphine med to rotorsejl fra Norsepower. Skibet, der er indsat på en rute mellem Storbritannien, Irland og det europæiske fastland, forventes at kunne reducere udledningen med 10 pct. gennem brugen af rotorsejl.
Foto: CLdN..
“Rotorsejlene vil maksimere vores brændstof og udlednings besparelser på Delphine, og vi vil bruge dette projekt til at hjælpe med at beslutte, hvordan teknologien kan blive installeret på den øvrige CLdN-flåde og på vores nybygninger,” siger Gary Walker, COO i CLdN Ro/Ro, ifølge Splash.
De to rotorsejl fra Norsepower er 35 meter høje og er blevet installeret på et værft i Rostock. Skibet, der har en kapacitet på mere end 8.000 lanemeter er i forvejen et af de mest brændstof-effektive i sin klasse med en udledning af CO2 på 28 gram pr. ton/km transporteret last.
Systemet er fuldautomatisk og starter selv, når vinden er tilstrækkelig til at give brændstof- og udledningsbesparelser. Desuden kan de lægges ned, så skibet er i stand til at gå under broer.
Delphine er det hidtil største Ro/Ro skib på kortere ruter, der udstyres med den energibesparende teknologi.
I Danmark har Scandlines monteret rotorsejl på de to hybridfærger M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Ruten er velegnet til rotorsejl, fordi den går næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest.
Rederiet har tidligere oplyst, at rotorsejlet giver en gennemsnitlig reduktion af CO2 udledningen på 4 pct., men helt op til 20 pct. ved optimale vindforhold.
-emte