Stop for hjælpepakker kræver åbne grænser

En udfasning af hjælpepakker uden hensyntagen til lukkede grænser vil lægge et urimeligt økonomisk pres på færge- og passagerrederier, mener Danske Rederier på baggrund af netop fremlagte forslag til udfasningen fra tre økonomiprofessorer

Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier ønsker åbne grænser, hvis hjælpepakkerne bortfalder..

Færge- og passagererrederierne er blandt dem, der har nydt godt af regeringens hjælpepakker til dækning af faste omkostninger og lønkompensation. Nu foreslår de tre økonomiprofessorer, som regeringen har bedt om at rådgive om udfasningen, at ordningerne skal afskaffes pr. 8. juli med få undtagelser bl.a. for de virksomheder, der fortsat er tvangslukkede.   Danske Rederier er enige i, at hjælpepakkerne på sigt skal udfases, og rederi-erhvervet igen skal stå på egne ben, skriver organisationen i en pressemeddelelse. Men man kan ikke fratage virksomheder økonomisk hjælp, hvis man samtidig forhindrer virksomheder i at drive forretning, som det er tilfældet for færge- og passagerrederier, som lige nu er hårdt ramt af lukkede grænser og uvisheden om, hvornår driften kan normaliseres, påpeger Danske Rederier.   ”Færge- og passagerrederierne har 40 procent af deres årlige passagerer i sommermånederne. Så længe grænserne er lukkede, og vi ikke kender datoen for en åbning, er det helt urimeligt, hvis regeringen også fratager dem de økonomiske ordninger, som har hjulpet dem gennem krisen indtil nu,” siger Jacob K. Clasen direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier og fortsætter:    ”Vores største ønske er, at grænserne bliver åbnet, så feriegæster kan gå ombord på færgerne. Det er ikke et drømmescenarie at modtage hjælpepakker, men det er en nødvendighed, så længe grænserne er lukkede. Hvis man udfaser hjælpepakkerne uden at åbne grænserne, straffer man færge- og passagerrederierne dobbelt”.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle