Stena Line kontraherer to hybridfragtskibe
Bygges på CMI Jinling værftet i Kina.
Et NewMax fartøj i Heysham havn. Montage: Peter Mild. Foto: Stena Line
Stena RoRo, der er et datterselskab af Stena Line, har kontraheret to hybriddrevne fragtskibe på det CMI Jinling værftet i Weihai, Kina. Skibene er specielt designet til Stena Lines rute mellem Belfast og Heysham på Det Irske Hav.
"Skibene er en videreudvikling af vores tidligere fragtskibskoncepter, hvor fokus på bæredygtighed og fremtidssikring med hybridmotorer er centrale elementer", siger Per Westling, CEO Stena RoRo.
Havnen i Heysham er meget trang, og de to nye skibe har derfor en begrænset længde og en lav dybgang.
Stena RoRo står for kontrakten og konstruktionen af de såkaldte NewMax-skibe, og levering er planlagt til 2025.
Fakta
Længde: 147 m
Kapacitet: 2.800 lainemeter
Passagerer: 12 passagerer
Besætning: 25 besætningsmedlemmer
Levering: juni 2025/november 2025