Stena Line kontraherer to hybridfragtskibe

Bygges på CMI Jinling værftet i Kina.

Et NewMax fartøj i Heysham havn. Montage: Peter Mild. Foto: Stena Line

Stena RoRo, der er et datterselskab af Stena Line, har kontraheret to hybriddrevne fragtskibe på det CMI Jinling værftet i Weihai, Kina. Skibene er specielt designet til Stena Lines rute mellem Belfast og Heysham på Det Irske Hav. 

  

"Skibene er en videreudvikling af vores tidligere fragtskibskoncepter, hvor fokus på bæredygtighed og fremtidssikring med hybridmotorer er centrale elementer", siger Per Westling, CEO Stena RoRo. 

  

Havnen i Heysham er meget trang, og de to nye skibe har derfor en begrænset længde og en lav dybgang. 

  

Stena RoRo står for kontrakten og konstruktionen af de såkaldte NewMax-skibe, og levering er planlagt til 2025. 

Fakta

Længde: 147 m 

Kapacitet: 2.800 lainemeter 

Passagerer: 12 passagerer 

Besætning: 25 besætningsmedlemmer 

Levering: juni 2025/november 2025 

Artikler

24.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kontrahering af produkttankskibe sætter rekord

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nordatlantens største forskningsskib - Norrøna

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Lolland Kommune vedtager ny færgestrategi

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nye kornskibe forlader Ukraine

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kom med ombord på Laura Maersk

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Frederikshavn Havn øger milliardgæld

Copyright 2023