Startskud for maritim robotteknologi på Fyn

Tirsdag ringer skibsklokkerne på Svendborg Havn, når den maritime uddannelsesinstitution SIMAC holder officiel kickoff for etableringen af Sydfyns kommende test- og videnscenter for maritim autonomi til den kystnære skibsfart.

Hermed får Danmark et dedikeret område, hvor virksomheder fra ind- og udland, studerende og forskere kan teste, demonstrere og udvikle ny teknologi til fremtidens autonome maritime drift og operationer. SIMAC er lead-partner på etablering af centeret med navnet MARS:

”Med MARS-projektet ser vi frem til, at vi for alvor kan skrue op for innovation og automatisering i den kystnære skibsfart i Danmark samtidig med, at vi udvikler fremtidens uddannelser og arbejdskraft på området”, siger Jan Askholm, uddannelsesdirektør på SIMAC.

”Vores vision er at skabe et knudepunkt for test og udvikling af autonom kystnær skibsfart af international kaliber omkring Sydfyn og det sydfynske Øhav”.

MARS står for Maritime Autonomus Reliable Systems og samler udviklere, værfter, færgeejere og maritime uddannelsesinstitutioner i et partnerskab, der over tid skal udvides med flere partnere. Det nye center placeres ved Svendborg Havn og åbner i sommeren 2023.

Hos Danske Maritime hilser man også MARS velkommen og ser projektet, som en værdifuld investering i branchens konkurrenceevne.

”Branchen får et åbent skræddersyet laboratorie på havet, hvor den fremover kan teste og demonstrere nye teknologier i virkelighedstro omgivelser her i landet. Det er et stærkt praksisnært supplement til forskningen og det vil styrke Det Blå Danmarks innovationskraft og skabe nye eksportmuligheder”, siger Valdemar Ehlers, teknisk chef, Danske Maritime.

En af projektets første milepæle bliver etablering af testinfrastruktur i og omkring det Sydfynske Øhav og et mission control center på land.

MARS er finansieret af EUs REACT-midler, der er bevilliget af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Kilde: Erhvervshus Fyn

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023