Stædig kaptajn kostede besætningen livet
The UK Marine Accident Investigation Branch har offentliggjort resultatet af undersøgelserne efter, at cementskibet Cemfjord kæntrede og sank i farvandet mellem Skotland og Orkneyøerne i januar 2015 under en sejlads fra Aalborg til Runcorn ved Liverpool.
Undersøgelsen konkluderer, at den 8 mand store besætning omkom, fordi kaptajnen fastholdt sejlplanen på trods af det ekstremt dårlige vejr. Kommissionen slår i sin rapport fast, at kaptajnen var fuldt vidende om de ekstremt farlige forhold der herskede i farvandet hvor ulykken indtraf, og at han burde have afbrudt sejladsen og søgt ly.
Det cypriotisk indregistrerede cementskib Cemfjord blev bygget som fragtskib i 1984 og ombygget til cementtransport i 1998. Skibet, der havde en bruttotonnage på 1850 ton, var ejet af det tysk rederi Brise Schiffahrt i Hamborg. Af den otte mand store besætning var syv fra Polen mens det sidste besætningsmedlem var fra Filippinerne,
Undersøgelsen formoder at det ekstremt hårde vejr har fået lasten til at forskubbede sig, hvorefter skibet kæntrede før besætningen kunne nå at udsende nødsignaler. Dagen efter blev Cemfjord observeret drivende med kun stævnen oven vande. Kort efter sank det.
Tre måneder inden ulykken havde lasten forskubbet sig under tilsvarende forhold. Første gang lykkedes det dog besætningen at stabilisere skibet igen.
Du kan læse hele rapporten HER
Kilde: UK Marine Accident Investigation Branch