Stadigt yngre skibe bliver skrottet
Den svage efterspørgsel og det store overudbud af tørlastskibe skabte et meget svagt tørlastmarked i 2015. Der er ikke nogen forbedring i vente i 2016, og den fortsat svage indtjening giver sig nu udslag i, at skrotningsalderen for tørlastskibe falder i alle segmenter.
”Til trods for en relativt lav efterspørgsel efter skrotstål i 2015 var skrotningen af tørlastskibe høj sammenlignet med foregående år, og capesize-segmentet var anfører i det felt”, siger Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.
Især capesize-segmentet har oplevet et stort fald i den gennemsnitlige skrotningsalder, hvor den gennemsnitlige skrotningsalder er faldet med næsten fire år fra 25 i 2014 til 21 i 2015. Det er resultatet af, at en rekordstor mængde capesize-tonnage er blevet skrottet i 2015. I alt blev 15,5 millioner dwt capesize-tonnage sendt til skrotning i 2015. Det er mere end halvdelen af de 30 millioner dwt tørlast-tonnage, der i alt blev skrottet.
”Den omfattende skrotningsaktivitet inden for tørlastshipping forventes at fortsætte med at vokse i løbet af 2016. Indtil nu er året allerede begyndt godt med 4,6 millioner dwt, som alene i januar er skrottet. Denne øgede skrotning er en meget velkommen udvikling, men mange flere skibe skal skrottes for at forbedre de dårlige markedsvilkår, der er tilstede inden for tørlastmarkedet”, siger Peter Sand.
Kilde: Bimco