Stadig uklarheder om ballastvand
Den internationale shipping-organisation International Chamber of Shipping (ICS) opfordrer regeringerne til at tage fat på de udestående problemer, der stadig er i forbindelse med ballastvandkonventionen. Der er nemlig stadig stor usikkerhed.
”Når ballastvandkonventionen endelig træder i kraft, vil skibsfarten blive nødt til at investere milliarder af dollars for at sikre overholdelse af reglerne. Men på grund af de ubesvarede spørgsmål om konventionens detaljerede gennemførelse, tvivler meget af industrien fortsat på, at det nye behandlingsudstyr faktisk vil virke eller, om man finder, at det overholder de standarder, som regeringerne har sat for at slå uønskede marine mikroorganismer ihjel”, sagde næstformand for ICS, Esben Poulsson, da
han talte ved et møde om ballastvand i Singapore.
Her sagde han blandt andet, at IMO’s nuværende typegodkendelsesproces for godkendelse af nyt udstyr til behandling af ballastvand mangler noget robusthed. Der er desuden uklarhed om kriterierne for udtagning af ballastvandprøver ved havnekontrolinspektioner. Men indtil nu har regeringerne ifølge ICS været tøvende i forhold til at gøre noget ved problemerne i samlet flok, og det skaber alt i alt en stor usikkerhed.
Især er ICS bekymret for, at sanktioner uretfærdigt kan blive pålagt skibsredere, der har fået installeret typegodkendt udstyr kun for efterfølgende at få at vide, at det ikke opfylder de opstillede standarder.
Til gengæld ligger løsningerne lige for, mener ICS, som eksempelvis mener, at IMO’s retningslinjer for type-godkendelse skal gøres obligatoriske.
Kilde: ICS