Stadig flere ledige containerskibe
Overkapaciteten inden for containerskibsfarten vokser, og derfor vokser også antallet af ubeskæftigede containerskibe. Det oplyser det maritime konsulenthus Drewry, der uddyber, at tendensen kan ses inden for alle skibsstørrelser.
I starten af juli, som ellers regnes for at være starten på højsæsonen for den asiatiske eksport, var over 300 containerskibe med en samlet kapacitet på over 800.000 TEU ubeskæftiget. I de to foregående år var mindre end en fjerdedel af denne kapacitet ubeskæftiget.
Der er flere årsager til denne udvikling, blandt andet en kombination af lave fragtrater og en neddæmpet efterspørgsel, hvilket har fået en del rederier til at lægge skibe op. Der er også spekulationer om, at rederne ikke kun lægger ubeskæftigede skibe op, men også lægger skibe op med det formål at få spotraterne til at stige.
Der er flest ledige skibe i størrelsen 3-5.000 TEU samt 5-8.000 TEU, mens der kun er fem ubeskæftigede skibe på mere end 13.000 TEU. Panamax-skibene på 4.500-5.000 TEU er hårdt ramt efter, at Panamakanalen er blevet udvidet, men også de mindste skibe på mindre end 3.000 TEU er i stigende grad ramt af inaktivitet.
Kilde: World Maritime News