Små værfter kæmper om opgaverne
Den maritime industri er den største industri på Ærø, men den finansielle krise har ændret på de små værfters arbejdsbetingelser, og de må kæmpe om opgaverne. For mange af de små rederier er krakket under krisen, så i dag er kun de større rederier tilbage. Det betyder færre, men større skibe.
”Der er ikke noget i vejen med de opgaver, vi har nu, de er dog ikke lige så store som før”, siger Poul Sækmose, driftsleder på Marstal Værft.
Marstal Værft laver hovedsageligt småreparationer, malerarbejde og svejsearbejde.
”Problemet er, at der er blevet så få opgaver at få. I 2008 kunne vi få alt det, vi ville. Hele verden sejlede frejdigt på havene, og de havde masser af skibe, som skulle serviceres. Det har krisen lavet gevaldigt om på. Rigtigt mange rederier er krakket, det er kun de store fisk, som er tilbage. Det betyder færre skibe, men det betyder også, at skibene på havene er større, og bliver stadigt større”, siger Poul Sækmose og tilføjer:
”Det er et problem for Marstal Værft. Vores dok kan kun tage skibe med en bredde på cirka 16 meter. Den slags er omkring 100 meter lange. Men skibene i dag er ofte meget større”.
Derfor er det vigtigt for værftet at få kapacitet til større skibe, så Marstal Værft leder i øjeblikket efter en ny flydedok, men det er et stort projekt, som kræver, at havnen skal graves yderligere ud.
De sydfynske værfter kæmper i høj grad om de samme opgaver. Hver gang Marstal Værft byder på en opgave er det blandt andet i konkurrence med værfterne i Søby og Assens.
Danske Maritime har i øvrigt været ude med en kritik af de danske myndigheder, som brancheorganisationen mener sender for mange værftsopgaver til udlandet. I stedet bør flere værftsopgaver gå til danske værfter, men udbuddene fokuserer for meget på prisen og for lidt på teknologi og kvalitet, mener Danske Maritime.
Kilde: fyens.dk