Slukningsvand fra Flaminia skal til Nyborg
Nordgroup, det tidligere Kommunekemi, har indgået en kontrakt med rederiet NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG i Buxtehude vedrørende transport, oplag og behandling af brandslukningsvand, fra bekæmpelse af branden på containerskibet MSC Flaminia.
Der er usikkerhed om, hvor store mængder forurenet brandslukningsvæske der befinder sig i MSC Flaminia. Det estimeres, at mængden udgør cirka 35.000 kubikmeter, men NORD kan mobilisere yderligere tankkapacitet i denne beredskabssituation, hvis det måtte være nødvendigt.
Logistikken til Danmark gennemføres i samarbejde med O.W. Bunker & trading A/S, som indsætter skibene OW Atlantic og Mainland i STS-operationen med at fragte brandslukningsvæsken til NORD´s tanklager i København.
Den første skibsladning med 5.200 kubikmeter slukningsvand læsset ombord på OW Atlantic er dog anløbet NORD´s tankanlæg/forbrændingsanlæg i Nyborg, da produktionsmæssige årsager på NORD gjorde dette muligt.
Hvor hurtigt MSC Flaminia kan tømmes for brandslukningsvæske er usikkert, men det estimeres at det vil tage mellem 14 dage og en måned. NORD forventer at have destrueret den samlede mængde brandslukningsvæske i løbet af 2014.
Fra tanklageret i København vil brandslukningsvæsken efterfølgende blive fragtet med tankbil alternativt med tankskib til NORD´s forbrændingsanlæg i Nyborg, hvor den endelige termiske behandling vil finde sted.
Brandslukningsvæsken er klassificeret som farligt affald og skal derfor undergå højtemperaturforbrænding, som netop kendetegner NORD´s forbrændingsanlæg i Nyborg. Forbrændingen foregår ved minimum 1.100 grader celcius, og de farlige indholdsstoffer i brandslukningsvæsken bliver derved nedbrudt og uskadeliggjort.
NORD har også tidligere stillet sin lager- og behandlingskapacitet til rådighed i beredskabskabssituationer, som da Tankskibet Baltic Carrier med en last på cirka 25.000 ton middelsvær fuel-olie på vej ud af Østersøen fra Estland i 2001 kolliderede med den cypriotiske bulk carrier Tern.
Baltic Carrier fik en flænge i styrbords side - ind til én af lasttankene - og ca. 1.900 ton olie løb ud i havet. Kollisionen skete ca. 16 sømil syd for Møns østligste punkt - næsten lige på grænsen mellem dansk og tysk farvand. Oliepølen bevægede sig op mod Danmark - og gav anledning til forurening på Falster og Møn.
I samarbejde med Søværnets Operative Kommando og beredskabet på Sydsjælland, gennemførtes en operation som gav anledning til at 5.500 ton olieforurenet affald undergik termisk behandling hos NORD.
NORD er akkrediteret til at analysere og optimeret til at modtage, lagre og forbrænde farligt affald ved meget høje temperaturer (1.250 °C). Forbrændingsteknologien er klassificeret som Best Available Technology (BAT) til behandling af stoffer, der kan påvirke miljøet og er anbefalet af EU.
Kilde: NORD