Slukningsvand fra Flaminia skal til Nyborg

Nordgroup, det tidligere Kommunekemi, har indgået en kontrakt med rederiet NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG i Buxtehude vedrørende transport, oplag og behandling af brandslukningsvand, fra bekæmpelse af branden på containerskibet MSC Flaminia.

Der er usikkerhed om, hvor store mængder forurenet brandslukningsvæske der befinder sig i MSC Flaminia. Det estimeres, at mængden udgør cirka 35.000 kubikmeter, men NORD kan mobilisere yderligere tankkapacitet i denne beredskabssituation, hvis det måtte være nødvendigt.

Logistikken til Danmark gennemføres i samarbejde med O.W. Bunker & trading A/S, som indsætter skibene OW Atlantic og Mainland i STS-operationen med at fragte brandslukningsvæsken til NORD´s tanklager i København.

Den første skibsladning med 5.200 kubikmeter slukningsvand læsset ombord på OW Atlantic er dog anløbet NORD´s tankanlæg/forbrændingsanlæg i Nyborg, da produktionsmæssige årsager på NORD gjorde dette muligt.

Hvor hurtigt MSC Flaminia kan tømmes for brandslukningsvæske er usikkert, men det estimeres at det vil tage mellem 14 dage og en måned. NORD forventer at have destrueret den samlede mængde brandslukningsvæske i løbet af 2014.

Fra tanklageret i København vil brandslukningsvæsken efterfølgende blive fragtet med tankbil alternativt med tankskib til NORD´s forbrændingsanlæg i Nyborg, hvor den endelige termiske behandling vil finde sted.

Brandslukningsvæsken er klassificeret som farligt affald og skal derfor undergå højtemperaturforbrænding, som netop kendetegner NORD´s forbrændingsanlæg i Nyborg. Forbrændingen foregår ved minimum 1.100 grader celcius, og de farlige indholdsstoffer i brandslukningsvæsken bliver derved nedbrudt og uskadeliggjort.

NORD har også tidligere stillet sin lager- og behandlingskapacitet til rådighed i beredskabskabssituationer, som da Tankskibet Baltic Carrier med en last på cirka 25.000 ton middelsvær fuel-olie på vej ud af Østersøen fra Estland i 2001 kolliderede med den cypriotiske bulk carrier Tern.

Baltic Carrier fik en flænge i styrbords side - ind til én af lasttankene - og ca. 1.900 ton olie løb ud i havet. Kollisionen skete ca. 16 sømil syd for Møns østligste punkt - næsten lige på grænsen mellem dansk og tysk farvand. Oliepølen bevægede sig op mod Danmark - og gav anledning til forurening på Falster og Møn.

I samarbejde med Søværnets Operative Kommando og beredskabet på Sydsjælland, gennemførtes en operation som gav anledning til at 5.500 ton olieforurenet affald undergik termisk behandling hos NORD.

NORD er akkrediteret til at analysere og optimeret til at modtage, lagre og forbrænde farligt affald ved meget høje temperaturer (1.250 °C). Forbrændingsteknologien er klassificeret som Best Available Technology (BAT) til behandling af stoffer, der kan påvirke miljøet og er anbefalet af EU.

Kilde: NORD

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Næssundfærgen tager et år mere

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundsfærge rammer færgeleje i Helsingør

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Video: To gastankskibe i brand ud for Chittagong

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge med alvorlige sikkerhedsbrister

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Gibraltar-ruter booster DFDS-vækst

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib brudt i brand i Østersøen

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Piratangreb på det laveste niveau i 30 år

Jobmarked

Se alle

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark