Slow steaming er dyrt for MAN
Motorproducenten MAN Diesel & Turbo fik mere end halveret indtjeningen i Engines & Marine Systems i 2013. Resultatet blev på cirka en milliard kroner mod 2,4 milliarder i 2012.under pres. Årsagen er, at rederierne køber mindre og billigere motorer til nye skibe.
”Nye containerskibe bliver udviklet med relativt mindre motorkraft, fordi de skal sejle langsommere for at spare brændstof. Det påvirker naturligvis vores forretning. Samtidig får skibene ikke brug for helt så mange reservedele gennem deres levetid, når de sejler med nedsat hastighed”, siger direktør for MAN Diesel & Turbos danske aktiviteter, Thomas S. Knudsen til Børsen.
MAN Diesel & Turbo producerer ikke længere selv de skibsmotorer, selskabet udvikler. Produktionen sker på licens i Sydkorea, Kina og Japan. Licenstagerne i Fjernøsten betaler et beløb pr. produceret motor, afhængigt af motorens effekt – jo mindre motor, jo mindre betaling til Danmark.
”Det påvirker naturligvis vores indtjening, at vi er i et marked, hvor antallet af nybygninger fortsat ligger på et lavt niveau, og hvor rederier og skibsværfter bestiller motorer med mindre effekt. Og det er klart, at det er en helt ny udvikling sammenlignet med den historiske situation, hvor hver ny motorgeneration har været Slokraftigere end den foregående”, siger Thomas S. Knudsen.
Da specielt containerrederierne er gået over til slow steaming, er der ikke behov for så store motorer i skibene. Det rammer indtjeningen hos MAN Diesel & Turbo hårdt.
For nylig valgte verdens største containerrederi, Maersk Line, således at mindske motorstørrelsen på de sidste ti Triple-E skibe, da rederiet vurderer, at skibenes maksimale fart på 23 knob med de mindre motorer er fuldt tilstrækkelig.
Kilde: Børsen