Skuffende resultat for Hapag-Lloyd
Svag økonomisk vækst i mange dele af verden, hård konkurrence blandt rederierne og en skuffende fragtrateudvikling har præget Hapag-Lloyds resultat for første halvår. Transportmængderne udgjorde 3,7 millioner TEU, hvilket kun var 0,4 procent lavere end i første halvår 2015, men de gennemsnitlige fragtrater faldt med 254 dollar til 1.042 dollar pr. TEU, hvilket er et fald på næsten 20 procent.
”Resultatet for første halvår er skuffende. Vores forholdsregler i forhold til omkostningsbesparelser og vores effektiviseringsprogrammer er på rette vej, og synergierne fra fusionen med CSAV er ved at blive realiseret. Men det er ikke nok til fuldt ud at kompensere for det betydelige fald i den gennemsnitlige fragtrate. Selvom fragtraterne endelig er steget igen henimod højsæsonen på de forskellige ruter, kommer dette opsving senere end forventet, og der er brug for mere fremover”, siger Rolf Habben Jansen, adm. direktør for Hapag-Lloyd.
Hapag-Lloyds indtægter udgjorde i første halvår 3,8 milliarder euro, hvilket skal sammenlignes med 4,7 milliarder euro i samme periode i 2015. Til gengæld var det muligt at reducere transportomkostningerne med cirka 600 millioner euro, svarende til næsten 16 procent. De faldende omkostninger skyldes dels lavere bunkerpriser og et lavere forbrug af bunkerolie, dels de synergier, der er opnået via integrationen af CSAV samt de igangværende programmer for omkostningsbesparelser og effektiviseringer.
I første halvår fik Hapag-Lloyd et primært driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 196,7 millioner euro i forhold til 493,3 millioner euro sidste år. Driftsresultatet (EBIT) beløb sig til -39,7 millioner euro mod 267,7 millioner euro sidste år. Nettoresultatet beløb sig til -142,1 millioner euro mod 157,2 millioner euro sidste år.
”I andet halvår vil vores hovedfokus være på yderligere at forbedre vores omkostningsbase og gøre, hvad vi kan for at få fragtraterne tilbage på et mere bæredygtigt niveau. I dette vanskelige konkurrencemiljø er det meget vigtigt at færdiggøre transaktionen med UASC så hurtigt som muligt og begynde integrationen af UASC umiddelbart efter fastlæggelsen af vilkårene. Integrationen vil give os årlige nettosynergier på mindst 400 millioner dollar, hvoraf noget af det allerede får effekt næste år”, siger Rolf Habben Jansen.
I første halvår investerede Hapag-Lloyd 178,8 millioner euro i skibe. Med en egenkapitalandel på 44,4 procent og likviditetsreserver på 774,9 millioner euro pr. 30. juni 2016 står rederiet godt i forhold til sine internationale konkurrenter.
Kilde: Hapag-Lloyd