Skrappere klimakrav styrker dansk søfart
Trods gentagne forsøg, er det endnu ikke lykkedes for IMO at nå til enighed om en fælles regulering af søfartens klimapåvirkning. Meget tyder nu på, at FN ved klimatopmødet i København, vil opstille en række miljøkrav til erhvervet.
"Vi må nok indstille os på, at klimatopmødet i København vil munde ud i nogle overordnede retningslinjer for erhvervets fremtidige klimapåvirkning. Og det er nok også nødvendigt for at komme ud af det dødvande, IMO har befundet sig i den seneste tid", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til dagbladet Børsen.
IMO har gennem flere år arbejdet på en fælles regulering af skibsfartens CO2- fodspor, men trods utallige møder er det blevet ved snakken.
"Vi kan mærke, at der er gået storpolitik i forhandlingerne. Mange af landene vil ikke afsløre deres forhandlingsposition så tæt på topmødet, så derfor må det efterhånden anses for usandsynligt at nå videre i processen på nuværende tidspunkt", siger Jan Fritz Hansen.
Han håber på, at regeringscheferne under forhandlingerne i København vil holde sig til at udstikke nogle generelle reduktionskrav til branchen, for eksempel et krav om en reduktionsprocent på et givent tidspunkt, og så lade det være op til IMO at fastsætte reglerne for, hvordan kravene mødes.
"Det er et meget komplekst område, så det er afgørende, at reglerne bliver udarbejdet på en måde, så de ikke skader erhvervets konkurrenceevne eller skaber ulige konkurrencevilkår rederierne imelle", siger vicedirektøren til avisen.
Han understreger dog, at Danmarks Rederiforening generelt er positiv over for mere regulering af området. Den danske flåde er relativt ny og langt mere energieffektiv end den gennemsnitlige globale flåde, og det vil derfor kun styrke de danske rederiers konkurrenceevne, hvis reglerne strammes, lyder vurderingen fra rederiforeningen.
Kilde: Dagbladet Børsen