Skibstilbageholdelse skyldes sag fra 2005

Tilbageholdelsen af containerskibet Maersk Tigris skyldes ifølge Maersk Line en sag, der daterer sig tilbage til 2005. Men bortset fra denne sag er Maersk Tigris ikke ejet af Maersk Line, og besætningen er ikke ansat af Maersk Line. Maersk Line opfordrer derfor til, at både skib og besætning frigives hurtigst muligt.

Efter et møde den 29. april med Irans maritime organisation for havne kan Maersk Line oplyse, at tilbageholdelsen af Maersk Tigris skyldes en sag fra 2005. Det er dog ikke officielt bekræftet af de iranske myndigheder, at skibstilbageholdelsen skyldes lige præcis denne sag.

Sagen drejer sig om 10 containere, der i starten af januar 2005 ankom til Dubai (UAE). Det var Maersk Line, der transporterede containerne på vegne af en iransk virksomhed. Containerne blev imidlertid aldrig afhentet af modtageren eller nogen anden part, og derfor bortskaffede de lokale myndigheder godset efter 90 dage, hvilket var i overensstemmelse med den lokale lovgivning.

Den iranske virksomhed anklagede efterfølgende Maersk Line for at have misligholdt betalingen og krævede ved den iranske statsanklagers kontor en erstatning på fire millioner dollar fra Maersk Line. Det beløb svarede til værdien af godset. Denne afgørelse var Maersk Line ikke enig i, og sagen blev i 2007 afvist. Den iranske virksomhed prøvede derefter sagen ved en iransk distriktsdomstol, hvor sagen blev afvist i 2009.

Herefter indledte den iranske virksomhed en civilretlig sag mod Maersk Line. Efter fire år afgjorde appeldomstolen i Teheran den 18. februar 2015, at Maersk Line skulle betale 163.000 dollar til den iranske virksomhed. Den afgørelse har Maersk Line accepteret, og rederiet har erklæret sig villig til at betale beløbet.

Det var imidlertid ikke nok for den iranske virksomhed, som derfor appellerede afgørelsen for at opnå en erstatning, der svarer til den værdi, godset ville have i dag. Først i dag har Maersk Line fået at vide, at appeldomstolen har afgjort, at Maersk Line skal betale 3,6 millioner dollar.

Da Maersk Line ikke har fået nogle detaljer vedrørende denne afgørelse, vil rederiet ikke kommentere yderligere på det.

Lige nu har rederiet fokus på besætningens sikkerhed og frigivelsen af skibet.

Kilde: Maersk Line

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark