Skibsreder risikerer ni måneders fængsel
Står det til der norske bagmandspoliti Økrokrim, så skal den norske skibsreder Georg Eide 9 måneder i fængsel for at sende fragtskibet Tide Carrier til ulovlig ophugning på en strand i Pakistan. Skibsrederen nægter sig skyldig. Der falder dom i sagen inden længe.
Ud over fængselsstraf til rederen kræver Økrokrim at Eide skal betale 3 millioner norske kroner i sagsomkostninger.
Sagen tog sin begyndelse for mere end 10 år siden, da det udslidte fragtskib Eide Carrier blev oplagt hos Eide Marine i Kvinnherad. I 2015 blev skibet solgt til Julia Shipping og omdøbt til Tide Carrier.
Julia Shipping er et skuffeselskab indregistreret i Caribien, bag hvilket selskabet Wirana Shipping, ifølge Økokrim, skjuler sig. Wirana er en såkaldt cahbuyer, et selskab der opkøber gamle skibe for at ophugge dem på strande i Asien.
I februar 2017 forlod Tide Carrier Kvinnherad, men fik kort efter motorhavari, og var kun var få meter fra at ende på klippekysten ud for Bergen. Da skiber blev bugseret i havn efter en farefuld redningsaktion, viste det sig, at det var fuldt af ulovligt affald, og at det formentlig var på vej til at blive skrottet på en strand i Pakistan, hvilket kræver en særlig tilladelse i Norge.
De norske myndigheder tilbageholdet derfor skibet, og i fire måneder også besætningen. Efterfølgende lå det hen som et forladt spøgelsesskib i Farsund indtil 2018, hvor det under navnet Harrier forlod havnen for at sejle til Tyrkiet for at blive ophugget på lovlig vis.
De norske myndigheder har tidligere idømt en Singapore-opkøber af skrotskibe en bøde på 7 mio. norske kroner for selskabets rolle i den dramatiske rejse, da det udtjente fragtskib Tide Carrier på vej til en ulovlig skrotning nær var gået på grund i 2017.
Sagen er den første af sin art i Norge.
Redaktionen