Skibsfartens udledninger vil firedobles
Skibsfartens udledninger af blandt andet CO2 og NOx fra skibe, der ligger til kaj i en havn, vil firedobles indtil 2050, viser en ny undersøgelse fra International Transport Forum. De samlede udledninger af CO2 og NOx vil således stige til henholdsvis 70 millioner og 1,3 millioner ton i 2050 på grund af en voksende efterspørgsel på visse varetyper og gods.
Den største stigning vil ske i Asien og Afrika, fordi havnene her vil opleve en stærk vækst og fordi der ikke er nogen ECA-områder. Alene havnene i Asien vil stå for halvdelen af de globale udledninger i 2050.
Europæiske og nordamerikanske havne vil derimod opleve en relativ nedgang i emissionerne på grund af en langsommere trafikvækst og på grund af forholdsregler såsom etableringen af ECA-områderne. Eksempelvis vil udledningen af SOx i de europæiske og nordamerikanske havne kun udgøre fem procent af den samlede globale udledning af SOx i havne, selvom disse havnes trafik vil udgøre 24 procent af den samlede trafik i havne globalt i 2050.
Det fremgår dog ikke, om der i undersøgelsen også tages højde for, at der i hvert fald på nuværende tidspunkt stilles spørgsmål ved, hvor mange rederier, der vil overholde de nye svovlregler, da der ikke endnu er etableret et effektivt kontrolberedskab.
For at nedbringe de samlede globale udledninger er man nødt til at tage forskellige forholdsregler såsom at indføre alternative brændstoffer, for eksempel LNG, og ved at kigge på skibenes skrogform og propeller og ved at forbedre skibsmotorerne, konkluderes det i rapporten.
Hele rapporten kan findes HER
Kilde: joc.com