Skibsfarten skal med i global klimaaftale
Lederne af syv ud af otte politiske grupper i EU-parlamentets miljøkomité har skrevet til miljøministrene i de 28 EU-lande og opfordret dem til at medtage skibsfarten i en global klimaaftale. EU’s miljøministre mødes i Paris den 18. september for at nå til enighed om EU’s position før COP21.
”For at fremme øgede klimaambitioner fra ICAO og IMO kræver luftfarten og den internationale skibsfart, som alle andre sektorer i den globale økonomi, et mål om emissionsreduktioner. Der er ingen fornuftig begrundelse for at fortsætte med at undtage disse to økonomiske sektorer fra de globale politiske rammer. Luftfarten og skibsfarten må bidrage på samme måde, som der kræves af alle UNFCCC-parter, store som små”, skrev de politisk ledere fra miljøkomitéen blandt andet.
Sotiris Raptis fra organisationen for bæredygtig transport Transport & Environment siger som kommentar:
”Det er meget simpelt at kræve af de to økonomiske sektorer med emissioner på størrelse med Tyskland og Sydkorea, at de reducerer CO2-udledningen på linje med at holde den globale temperaturstigning under 2 grader celsius. IMO og ICAO har indtil nu trukket tiden ud. Det er blevet tid til handling”.
EU-parlamentet opfordrede i sidste uge til at etablere et EU 2030 emissionsreduktionsmål for skibsfarten og tage forholdsregler for at reducere skibenes fart.
International luftfart og skibsfart står for op til otte procent af det globale klimaændringsproblem, og hvis de to sektorer var et land, ville de begge rangere på top 10-listen over de mest forurenende lande i verden. Vigtigst af alt ventes disse sektorers emissioner at vokse, skibsfartens emissioner ventes således at vokse mellem 50 og 250 procent i 2050.
Kilde: Transport & Environment