Skibsdelingsaftaler giver trængsel i havne
Skibsdelingsaftaler, hvor containere fra flere forskellige rederier skal lastes på et og samme skib og derefter omskibes til hvert rederis feeder, er årsagen til, at en del asiatiske containerhavne oplever trængselsproblemer, som er de værste i over 20 år.
”Jeg må sige, at jeg har været i dette erhverv i mere end 24 år, og jeg tror ikke, at jeg har oplevet noget så driftsmæssigt udfordrende som de sidste seks måneder”, siger Tim Wickmann, direktør i MCC Transport.
Det er havne som Hong Kong, Shanghai, Qingdao, Incheon og Cat Lai, der har de værste trængselsproblemer. Trængslen er især et problem, fordi skibene må vente i dagevis uden for terminalen, og det koster. Måden man løser problemet er at undlade visse havneanløb, fordi det ellers ville betyde, at transportøren ikke kan overholde sin tidsplan.
”Kunderne er nødt til at vænne sig til, at hurtige transittider er noget, der hører fortiden til, fordi services med hurtige transittider ikke har en trængselsbuffer, og det betyder, at hver gang der er en forsinkelse, kan vi ikke overholde vores tidsplan”, siger Tim Wickmann.
Også europæiske havne såsom Rotterdam oplever trængselsproblemer i containerterminalerne, men her tilskriver man det mere det faktum, at skibene bliver større og større.
Kilde: Lloyd’s Loading List