Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
Bulkeren Star Europe sejlede den halve verden rundt i mere end tre måneder med liget af en afdød sømand i en fryser, før det endelig lykkedes at finde et land, der ville tage i mod liget. Frygt for corona-smitte var afvisningsgrund i et dusin lande.
Liget af den døde sømand fik endelig lov til at komme i land i Sydkorea 1. juli til stor lettelse for skibets besætning og management, der takkede landet for den venlige attitude.
I de sidste godt tre måneder var skibet kun blevet mødt med afvisninger fra havnemyndigheder og kystvagter i mere end et dusin lande, der nægtede at lade det 180.700 dwt store skib gå til kaj og bringe liget i land, så det kunne blive fløjet til afdødes familie i Indonesien.
Baggrunden for afvisningerne var alle steder “Coronavirus”, fortæller Yannis Botonakis, der er juridisk medarbejder hos skibets manager, Charterwell Maritime i Athen.
Nogle steder sagde myndigheder, at de ikke havde faciliteter til at gennemføre Covid-19 test på liget, mens andre sagde, at de ikke kunne gennemføre test af hele besætningen.
Den makabre rejse begyndte den 23. marts, da den 48-årige indonesiske sømand kollapsede og døde, formentlig på grund af en hjertefejl,
under en vagt på broen, da skibet nærmede sig Panama.
Liget blev herefter opbevaret i en fryser ombord, mens Star Europe uden held forsøgte at finde en havn i Mellemamerika, Sydamerika eller senere i Asien, der ville tage i mod det.
“Skibet oplevede endda at få afslag på at gå i havn for at laste og i et andet tilfælde at få afslag på at gå i havn for at bunkre - også ved ankerpladsen,” fortæller medarbejderen fra Charterwell Maritime.
Hverken den afdøde sømand eller nogle af de øvrige besætningsmedlemmer om bord havde på noget tidspunkt vist tegn på at være smittet med Covid-19.
“Vi er overraskede over tilgangen fra havnestater, IMO-medlemmer og store maritime knudepunkter, der på den måde vender sig mod de søfarende,” tilføjer Yannis Botonakis.
TradeWinds har fået historien bekræftet fra en uafhængig kilde, der kalder hændelsen for “karakteristisk for forvirringen og de modstridende holdninger i flere havnestater under Covid-19 pandemien”.
Kilde: TradeWinds