Sikkerhedskonsulenter: Piratrisiko vokser
De astronomiske løsesummer - sidst har der været en løsesum på 10 millioner dollars - giver piraterne mulighed for at får bedre materiel, større skibe og dermed et meget større operationsområde. Det oplyser sikkerhedskonsulenter som Søfartens Ledere har talt med.
Søfartens Ledere har talt med flere konsulenter, der rådgiver bl.a. virksomheder, forsikringsselskaber og rederier, om sikkerhedsvurderinger samt tegning af forsikringer ved kidnapning og gidseltagning. På grund af deres arbejde, ønsker konsulenterne at være anonyme.
Af samtalerne fremgår det, at det før i tiden som oftest var en enkeltperson, der blev taget som gidsel - fx en ingeniør. Og hvis gidseltagerne dræbte ham, var der jo ikke mere at forhandle om.
Når der er tale om skibe, er der tale om et utroligt komplekst problem med rigtig mange interessenter, ofte helt op til 50, fra reder, ladningsejere og timecharter.
Samtidig er der mange flere gidsler, ofte op til 20 endda fra mange lande.
Det betyder generelt, at der bliver udbetalt nogle astronomiske løsesummer; blandt andet fordi det muligvis er billigere end at miste skibet og ladningen.
Mens der siden 70’erne og frem til for et par år siden gennemsnitlig har været omkring tre procent af de personer, der var taget som gidsler, der blev dræbt – er tabstallet i de seneste år kommet op på otte procent. Og de fem procent, som tallet er steget med, er overvejende søfolk.
Der er tale om mennesker, der forsvinder under kapringer/gidseltagninger. Nogle bliver direkte dræbt – mens en del simpelthen forsvinder, måske falder de overbord, måske går de over til piraterne.
På denne baggrund er sikkerhedskonsulenterne ikke i tvivl om, at korridoren og konvojerne er de sikreste steder at sejle.
Desuden understreges det, at det rent faktisk har vist sig i flere tilfælde, at et piratangreb kan afværges, hvis besætningen er ordentlig instrueret og forberedt på situationen.
Hvis hvert enkelt besætningsmedlem er trænet i procedurerne, og alle kommer ned i et sikret rum med radioudstyr, er der gode chancer. Men det kræver både træning og udstyr!
Med bedre materiel og de utroligt store løsesummer er der ingen tvivl om, at piraterne opererer i hele Det Indiske Ocean.
Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening ønsker at indgå en aftale med Danmarks rederiforening om et hyretillæg på 100 procent for sejlads rundt Somalia, Aden Bugten og den østlige del af det Indiske Ocean ud til 65 grader øst og ned til Madagaskar.
Dette afviste Danmarks rederiforening ved de seneste forhandlinger den 22. december.
Organisationerne fremførte også, at farvandet ud for Nigeria inkl. alle offshore installationer, ”ship to ship” operationer etc. skal omfattes af en aftale om risikotillæg på 100 procent. Også det er afvist af Danmarks Rederiforening.
Kilde: Søfartens Ledere