Shipcraft lukker helt ned
Det danske rederi Shipcraft, der er mest kendt for den 838 dage lange gidselaffære, har solgt sine skibe og domicil og afskediget medarbejderne. Kapringen og udbetalingen af 39 millioner kroner i løsesum er årsag til, at rederiet nu har lukket ned. Shipcraft eksisterer i dag kun som et tomt CVR-nummer.
”Der er ingen tvivl om, at gidselsagen drænede rederiet for frie midler. Vi havde al energi rettet mod at få løst den ulykkelige situation, og i den proces havde vi ikke tilstrækkeligt fokus på vores eksisterende kunder, og da det hele var overstået, havde vi ikke kapital nok til de almindelige operationer”, siger Claus Bech, der var direktør i Shipcraft fra 2009 til 2014.
Rederiet har solgt hovedkontoret i Hørsholm samt flåden af tørlastskibe. Claus Bech forlod rederiet sidste år, og der er ingen ansatte længere.
”Jeg er ikke overrasket over, at det slutter på denne måde. Shipcraft har været nødlidende i en længere periode. Da jeg forlod rederiet, stod det klart, at der manglede operationskapital til at fortsætte driften”, siger Claus Bech.
Rederiet var specialiseret i transporter for våbenindustrien samt transporter af nukleart materiale for store energivirksomheder.
Sidste år solgte rederiet coasteren Leopard til det indonesiske rederi PT Asien-Mandiri Lines, mens coasteren Puma blev solgt til rederiet Oceanic Container Lines i Filippinerne. De indchartrede skibe blev ligeledes leveret tilbage til ejerne sidste år.
Kilde: Dagbladet Børsen