Seafood serveret på mobilen
Nye hjemmesider gør det muligt, for elskere af fisk og skaldyr, at have nem og hurtig adgang til inspiration og opskrifter med norsk fisk. Især hos yngre forbrugere, er internettet et vigtigt hjælpemiddel, når det handler om at finde de rigtige ingredienser når der skal laves mad.
Norges Seafood Råd har derfor lanceret lanceret tre nye sites. Ukraine og Storbritannien har fået helt nye hjemmesider, mens siden i Kina er blevet opgraderet sprogligt, med tilføjelser af mandarin og kantonesisk.
Den nye side for Ukraine, skyldes at landet er det næststørste vækstmarked for norsk fisk og skaldyr. Siden kom på plads i april. Norges sjømatråd skriver, at det er vigtigt at bringe nye opskrifter på sild på Ukraines side, for at bevare og udvide det traditionelle konsum.
“Ukraine er et meget vigtigt marked for norsk fisk og skaldyr, og et af de markeder, der vokser mest. Så er det naturligt, at vi imødekomme forbrugerne hvor de er. Nu kan vi kommunikere de norske oprindelse og inspirere forbrugerne til digitale overflader”, siger Ingrid Dahl Skarstein, Norges sjømatråds ansvarlige i Ukraine.
På Rådets forskellige sider, kommunikeres der visuelt på samme måde og den norske oprindelse er central i kommunikation. Men på de forskellige hjemmesider fremhæves der forskellige arter, som stemmer overens med efterspørgslen på de forskellige markeder.
“Storbritannien er eksempelvist mege optaget af bæredygtighed. Dette afspejles også i indholdet af deres websites, hvor du kan finde mange flere billeder fra fiskeindustrien, i forhold til mange af de andre steder. I Kina har vi måttet tilpasse siderne til de store sociale kanaler i landet, som er en helt anden end i Norge”, siger Børge Lotre, projektleder for internettet i Norges sjømatråd. Der er nem adgang til hjemmesiderne via iPad og smartphones.
Kilde: Norges Sjømatråd