Scrubber-skeptiske Euronav overgiver sig
Tankskibsrederiet Euronav har hidtil været fast i kødet i afvisningen at overgive sig til scrubber-teknologien. Men nu sadler rederiet om. Euronav har netop købt tre scrubber-udstyrede VLCC´ere, der er under bygning på DSME i Sydkorea.
Euronav kalder selv købet af de tre skibe til i alt 280,5 mio. dollar for “opportunistisk”. Muligheden bød sig til i et marked, hvor priserne i øjeblikket er negativt påvirket af coronavirussen og købet vil også medvirke til at forynge rederiets flåde.
“De nuværende forstyrrelser i markedet har givet en åbning for Euronav til at være opportunistiske og levere, hvad vi tror vil give værdi på langt sigt for vores investorer,” siger rederiets CEO, Hugo De Stoop, i forbindelse med købet.
De tre skibe, der også er udstyret med systemer til rensning af ballastvand, vil blive leveret i 4. kvartal i år og i januar-februar næste år.
Inden udbruddet af cononavirussen havde Euronav luftet muligheden for at retrofitte nogle af sine gamle skibe med scrubbere under planlagte værftsophold.
Men nu er der altså også udsigt til tre spritnye scubber-installerede VLCC´ere i flåden, der i dag tæller 44 samt 27 i suezmax størrelsen.
Ejere af scurbbere udstyrede skibe har siden indførelsen af de nye svovlregler tjent millioner på deres investering på grund af den store prisforskel på lav- og højsvovlsolie.
Kilde: TradeWinds