Schengenlandenes regler for besværlige
Schengenlandenes visaregler er så stramme, at det er blevet næsten umuligt for filippinske søfolk at påmønstre et skib i Schengenområdet. Det betyder, at andre søfolk må blive på skibet, fordi afløserne ikke kan nå frem i tide. Maritime Labour Convention (MLC) bliver overtrådt gang på gang.
”Det er håbløst, det er bøvlet, og det koster en helvedes masse penge at skifte besætning. Det var ikke meningen med MLC-konventionen”, siger Fritz Troels Frederiksen, overstyrmand i rederiet Norden.
MLC-konventionen slår blandt andet fast, at søfolk har ret til at blive fløjet hjem, når deres kontrakt udløber. Men denne ret bliver ofte ikke overholdt, fordi Schengenlandenes regler gør udskiftning af besætningsmedlemmer besværlig.
Det kan eksempelvis tage op til 15 døgn at få udstedt transitvisa til de filippinske sømænd, som skal påmønstre. Det er bøvlet at ordne papirarbejdet i forbindelse med besætningsskifte, og udgifter til skibsmæglere og flyruter uden om Schengenlandene er store.
”Når man sejler med bulk og i tankbåde, ved man ikke nødvendigvis, hvor næste havn er. Det afhænger af, hvor lasterne er. Så kan man blive omdirigeret midt i det hele, og så går det hele op i hat og briller igen. Hvis skibet skifter havn, er der måske fire-fem dage ned til næste havn, og så kan de ikke nå at få visa. Det skaber en dum stemning, når folkene ikke kan komme hjem. Det medfører små uheld, som ikke burde ske, fordi folk hænger med muffen”, siger Fritz Troels Frederiksen.
Kilde: Søfartens Ledere