Scandlines vinder effektiviseringspris
Scandlines og Corvus Energy har modtaget Fathom’s effektiviseringspris for omstillingen af M/F Prinsesse Benedikte fra almindelig dieseldrift til hybriddrift, der kombinerer dieseldrift med elektrisk batteridrift. Det er en vigtig milepæl, da det er første gang, at det er lykkedes at sætte en hybridfærge på den størrelse i drift.
”Scandlines’ investeringer i hybridsystemer gavner både miljøet og rederiet, da det øger effektiviteten. Med effektiviseringsprisen har vi fået endnu et skulderklap for vores bestræbelser. Samarbejdet mellem Scandlines og Corvus har været rigtig godt; deres dygtige medarbejdere og attraktive produktudbud gjorde dem til en ideel samarbejdspartner ved disse omstillinger”, siger Fini A. Hansen, technical superintendent, Fleet Management, Scandlines Danmark ApS.
Corvus Energy har leveret det system, der lagrer energien ombord på M/F Prinsesse Benedikte. Hybridsystemet kan drive den 6.600 ton tunge færge i 30 minutter uden brug af dieselolie og med en hastighed på 14 knob.
Med Prinsesse Benedikte, som er den første af nu fire hybridfærger i Scandlines’ flåde, har Scandlines bevist, at lagring af energi i lithium-polymer-batterier er en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv måde at reducere udledningen i skibsfarten. Tilsammen repræsenterer M/F Prinsesse Benedikte, M/F Deutschland, M/F Schleswig-Holstein og M/F Prins Richard i dag den største flåde af hybridfærger i drift.
Kilde: Scandlines