Scandlines med ved høring om Femern
Fra mandag den 9. november 2015 fremlægger tyske naturbeskyttelsesforeninger og et stort antal privatpersoner og organisationer deres indsigelser mod det aktuelle ansøgningsmateriale til den faste forbindelse. Scandlines vil være til stede alle høringsdage.
”Vi har desværre fortsat det indtryk, at Femern A/S og den tyske myndighed, der skal godkende dette kæmpeprojekt, gør alt for at undgå fair konkurrence mellem den statsejede tunnel og det privatejede rederi. En sådan adfærd er helt uansvarlig over for en af de største arbejdsgivere i området”, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.
Høringerne vil strække sig over op til 12 dage. Scandlines indsendte allerede i juli 2014 sine omfattende analyser og indsigelser mod de eksisterende planer til den tyske godkendelsesmyndighed.
Såfremt den faste forbindelse måtte blive en realitet, vil det have betydelige konsekvenser for rederiet.
Søren Poulsgaard Jensen undrer sig over, at der forud for en så vigtig høring ikke er fremsendt en konkret dagsorden med tydelige angivelser af, hvornår de enkelte emner behandles. Det gør det vanskeligt for Scandlines og de øvrige høringsparter at forberede sig optimalt.
Projektejerne har i flere tilfælde valgt at se bort fra en række faktiske forhold. Scandlines har gentagne gange gjort opmærksom på, at færgeforbindelsen bevares, også efter at en fast forbindelse måtte åbne.
Alligevel tages der ikke højde for parallel færgedrift i den aktuelle trafikprognose, og materialet indeholder en væsentlig forringelse af adgangsvejene til og fra færgeterminalen i Puttgarden.
“Scandlines er ikke bange for at tage konkurrencen op med en betalingstunnel. Økonomien i Femern-tunnelen er tvivlsom, da man vil bygge en klart overdimensioneret fast forbindelse til en beskeden trafikmængde. Der er derfor i høj grad brug for at give et mere positivt billede af økonomien, og det opnås ved at se bort fra færgerne”, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Allerede inden høringerne er gået i gang, har delstatsregeringen i Schleswig-Holstein oplyst, at det bliver nødvendigt at ændre dele af ansøgningsmaterialet, især på miljøområdet. Disse ændringer vil efter al sandsynlighed føre til en ny godkendelses- og høringsproces. Det kan betyde yderligere forsinkelse af projektet.
Høringerne starter den 9. november 2015 klokken 09.00 i Halle 400, An der Halle 400, D-24143 Kiel. Fra klokken 08.00 besvarer Scandlines' CEO Søren Poulsgaard Jensen gerne spørgsmål fra pressen foran Halle 400.
Kilde: Scandlines