Samarbejde om ballastvand-projekt
Nordjyske Vestergaard Marine Service er gået sammen med rederiet Uni-Tankers om at få godkendt et system, der kan behandle ballastvand ombord på fartøjer i eksplosionsfarlige zoner. Det er Vestergaard Marines danske søsterselskab DT-Interlink, der har det skandinaviske agentur på Erma First-systemet.
”Med klassificeringen af Erma First-systemet får vi mulighed for at installere individuelt kundetilpassede anlæg ud fra et standardsystem, der er godkendt til anvendelse i eksplosionsfarlige zoner ombord på fartøjer, hvor det er relevant”, siger Per Lyngholm Andersen, sales manager hos DT-Interlink.
Projektet foregår i samarbejde med producenten af Erma First, Environmental Protection Engineering og Uni-Tankers, og projektet tager udgangspunkt i en installation ombord på Uni-Tankers’ kemikalietankskib Boringia Swan. Miljøstyrelsen støtter projektet via sit program for grøn teknologi.
Erma First-systemet er baseret på elektrolysebehandling af vandet i kombination med et hydrocyklonfilter. Det gør systemet både miljøvenligt og energibesparende i forhold til andre løsninger, der er baseret på UV-stråling, afiltning eller ozonbehandling af ballastvandet.
IMO’s ballastvandkonvention er endnu ikke trådt i kraft. Den skal nemlig ratificeres af mindst 30 lande, som til sammen står for mindst 35 procent af verdenshandelsflådens tonnage, før den træder i kraft. Men der mangler stadig fem procent bruttotonnage før, at det mål er nået.
Kilde: Metal Supply