Sådan vil Sverige kontrollere svovlreglerne
Transportstyrelsen i Sverige har udarbejdet en rapport til den svenske regering om, hvad man kan gøre for at kontrollere, at rederierne overholder de strengere krav til svovl-udledning, der træder i kraft ved årsskiftet. Flere olieprøver, avancerede emissionsmålinger og en ny luftforureningsafgift er blandt forslagene.
I dag tager de svenske myndigheder cirka 200 olieprøver om året fra skibe. Det foreslår Transportstyrelsen til at begynde med at øge til 400 årlige prøver. Desuden foreslår styrelsen som noget nyt at anvende emissionsmålere samt anvende oplysninger om brændstoffets temperatur ombord som indikator på, hvilken type brændstof det er.
Desuden vil man undersøge mulighederne for mere avancerede emissionsmålinger såsom målinger fra fly og fra strategiske steder til lands såsom broer, havne osv.
Transportstyrelsen indrømmer, at der for øjeblikket er et stort problem med sanktionssystemet for overtrædelser af svovlreglerne. Derfor vil styrelsen erstatte de nuværende sanktioner med et nyt system. Det skal være en slags luftforureningsafgift, som rederierne skal betale ved overtrædelse af svovlreglerne, og beløbet skal være så tilstrækkeligt højt, at det kan virke afskrækkende og eliminere en evt. gevinst ved at overtræde svovlreglerne.
Transportstyrelsen understreger desuden, at det er vigtigt, at Sverige tager disse spørgsmål op i de internationale samarbejdsfora såsom Helcom, EU og IMO.
Herhjemme har Danmarks Rederiforening været stærkt bekymret for, hvordan myndighederne ville håndhæve de nye regler. Både Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen har dog fremlagt en handlingsplan, og de danske myndigheder er ligesom de svenske opmærksomme på, at man er nødt til at håndtere disse spørgsmål i et internationalt samarbejde.
Kilde: Sjöfartstidningen