Sådan losser man en stor containerkran
Fire nye Super Post-Panamax kraner ankom den 5. maj til havnen Barbour Cut Container Terminal i Houston Ship Channel efter en 73-dages sørejse. Kranerne, der er næsten 30 etager høje, blev fremstillet af Konecranes i Mokpo, Sydkorea, og blev afskibet den 23. februar i år.
Ankomsten af de fire nye containerkraner på havnen i Houston gav anledning til spørgsmålet: Hvordan får man egentligt sådan nogle uhåndterlige konstruktioner på plads på kajen. Kranerne er svejset fast til heavy-lift skibet under den lange transport. Ved losningen bruges en kombination af hjul, skinner og trækkraft.
De nye Ship-To-Shore kraner kan løfte og sænke en lastet container med dobbelt hastighed af de kraner, der i øjeblikket bruges på Barbour Cut Terminal. Hver af dem vejer 1.505 tons. De kan håndtere skibe med 22 rækker containere, som Emma Maersk, men er ikke i stand til at håndtere et Tripple-E skib med 23 rækker.
Denne video viser, hvordan man løser opgaven.
Kilde: Port of Houston Authority