Sådan fremmer man first movers
Danske Maritime var torsdag eftermiddag under Danish Maritime Fair vært for en konference, der havde fået den sigende titel ”First movers in safety, green solutions and technologies”. Formålet var at belyse, hvordan man fremmer first movers. De love og regler, der regulerer den maritime industri, er en del af svaret.
”Dansk skibsfart er på mange måder first movers. Skibsfarten har stået ansigt til ansigt med nye miljøreguleringer, som træder i kraft i de kommende år, noget nogen ser som forhindringer, mens andre tager det op som en udfordring”, sagde miljøminister Kirsten Brosbøl i sin åbningstale.
Her pegede hun på de danske rederier, der har brugt mange kræfter på at udvikle nye grønne teknologier, og nævnte DFDS som et konkret eksempel på en first mover, idet DFDS var først ude med at teste scrubberteknologi i større omfang.
Når DFDS begyndte at teste scrubberteknologien, var det selvfølgelig fordi, der fra IMO’s side var vedtaget nye regler om svovludledning, og på den måde spiller love og regler en stor rolle for first movers. Noget som også Douwe Cunningham fra SEA Europe, den europæiske sammenslutning af skibsværfter og udstyrsleverandører, betonede på konferencen.
”Der er brug for vished om love og regler, og der er brug for investeringsincitamenter”, sagde han blandt andet, da han skulle forklare, hvad der efter hans opfattelse fremmer first movers.
Viking Life-Saving Equipment kunne fremvise et konkret eksempel på udvikling af et nyt produkt, hvor love og regler spillede en væsentlig rolle. Viking Life-Saving Equipment har således for ganske nylig lanceret deres såkaldte Viking LifeCraft, som er en hybrid mellem en redningsbåd og en redningsflåde. LifeCraft-systemet bliver aktiveret i en nødsituation ombord på et skib, hvor den puster sig op af sig selv, når den rammer vandoverfladen fra skibet. Den kan have op til fire motorer, så den består af fire enheder, der kan sejle passagerer og besætningsmedlemmer i sikkerhed.
På konferencen fortalte Viking-folkene, at den største udfordring i forbindelse med udvikling af det helt nye produkt faktisk ikke var hverken af teknisk eller økonomisk art. Derimod udgjorde lovgivningen den største hæmsko, da det nye produkt ikke passede ind i de eksisterende love og regler.
”Markedet var parat til dette produkt, men lovgivningen var ikke parat. Vi mente dog, at dette produkt ville øge sikkerheden, og det har været det hele værd at tage udfordringen op”, lød det blandt andet fra Viking-folkene.
Redaktionen