Royal Caribbean sælger krydstogt-brand
Verdens næststørste krydstogts-gruppe, Royal Caribbean Group, har solgt sit mindste krydstogt-brand, Azamara, inklusiv tre mindre krydstogtskibe til en kapitalfond i en kontanthandel til 201 mio. dollar. Kontanterne falder på et tørt sted.
Azamara med tre krydstogtskibe er nu købt af kapitalfond. Foto: Azamara..
Verdens krydstogtrederier er blandt de hårdest ramte af Corona-krisen i shipping-industrien. De tre største har stort set ikke haft indtægter siden nedlukningen i marts. Og lige nu er der fortsat ikke sat dato på opstarten efter pandemien.
Derfor lander de 201 mio. dollar på et tørt sted hos Royal Caribbean Group, der begrunder salget med et ønske om at koncentrere sig mere om sine tre globale brands, Royal Caribbean International, Celebrity Cruises og Silversea, når skibene igen kan byde krydstogtgæster velkommen.
“Alligevel er Azamara fortsat et stærkt brand med sit eget store potentiale for vækst og Sycamore´s (kapitalfonden, red.) resultater viser, at de vil blive gode forvaltere af det, som Azamara-teamet har bygget op over de sidste 13 år,” udtaler Richard Fain, der er CEO i Royal Caribbean Group.
Gruppen lancerede Azamara-brandet i 2009 efter købet af spanske Pullmantur Cruises.