Royal Arctic Line sejler med underskud
Det selvstyreejede rederi Royal Arctic Line kom ud af årets første halvår med et underskud på 56 millioner kroner før skat, mod et underskud på 67 millioner kroner i samme halvår 2024. Rederiet nedjusterer på baggrund af underskuddet forventningerne til helårsresultatet.
Foto: RAL
”Første halvår af 2025 har været præget af lavere samfundsaktivitet med afsmittende effekt på forretningen. Efter afslutningen af flere større anlægs- og byggeprojekter og et fald i aktiviteten inden for fiskeriet, mærkes effekten nu tydeligt i selskabets fragtmængder og indtjening”, skriver Royal Arctic Line i en meddelelse.
I første halvår er de samlede fragtmængder faldet med knap 6 procent sammenlignet med samme periode året før. Faldet kan primært tilskrives, at mængderne til bygge- og anlægssektoren er normaliseret efter flere år med meget høj aktivitet samt lavere fangstmængder i fiskeriet – en central drivkraft for især sydgående fragt.
Derudover har ændrede emballagestrømme medført et fald i returtransporten, hvilket yderligere har påvirket de interne fragtmængder negativt.
Samlet set faldt omsætningen i første halvår fra 532 millioner kroner sidste år, til nu 497 millioner kroner.
På trods af faldet i fragt og omsætning er driftsresultatet (EBITDA) forbedret og udgjorde i første halvår 7 millioner kroner, mod et tav på 4 millioner kroner i samme periode året før.
Datterselskabet Artic Umiaq Line, der driver kystskibet Sarfaq Ittuk, sejler fortsat med underskud.
Underskud. For hele året ventes et underskud før skat på 8 millioner kroner, hvilket et 5 millioner bedre end underskuddet i 2024.
Som følge af den samlede udvikling er Royal Arctic Lines forventninger til hele året 2025 nedjusteret. Der ventes nu et overskud før skat på mellem 1 og 10 millioner kroner, mod tidligere forventet mellem 15 og 25 millioner kroner.
-mauh