Ro/ro skib udstyret med røggasscrubber
DFDS ro/ro fragtskib Tor Ficaria, der sejler på fragtruten mellem Göteborg i Sverige og Immingham i England, er netop blevet udstyret med første generation af en røggasscrubber udviklet af Aalborg Industries. Scrubberen indgår i et nyt dansk udviklingsprojekt.
"Perspektiverne for skibsfarten er store med denne teknologi. Vores landforsøg med scrubbere peger på, at der kan opnås op mod 98 procent reduktion af svovldioxid og 80 procent reduktion af partikelemissioner fra skibenes udstødningsgasser ved drift på traditionel skibsbunkers. Opgaven består nu i sammen med DFDS og MAN Diesel at optimere anlægget i praktisk drift, så vi kan eftervise disse tal under virkelige forhold", siger adm. dir. Jan Vestergaard Olsen fra Aalborg Industries.
Scrubberen på Tor Ficaria er det største scrubberanlæg, som indtil videre er monteret og idriftsat på et skib noget sted i verden, da skibets hovedmotor har en effekt på 21MW.
Scrubber renser udstødningsgassen fra skibes hovedmotorer ved at "vaske" gassen med vand (havvand eller ferskvand tilsat natriumhydroxid). Det indsprøjtede vand reagerer med svovldioxiden (SOx) i udstødningsgassen, som bliver neutraliseret, og således bliver udledningen af svovloxider og partikler reduceret betragteligt.
"Vi er et nordeuropæisk fragt- og passagerrederi og har mange skibe sejlende i kystnære områder, og derfor har vi en stor interesse i at støtte udviklingen af teknologier, der kan sikre renere luft og bedre klima. Vi håber derfor meget på scrubberteknologien, som - hvis resultaterne fra landforsøgene også kan opnås til søs - ikke alene vil kunne møde de nye krav til bl.a. svovlindhold, men også gå langt videre i reduktionerne og endda også fjerne partikler. Det vil ikke alene være til gavn for miljøet, det vil også kunne sikre varetransporten til søs. Det er en fordel både for miljøet og infrastrukturen", siger adm. direktør Niels Smedegaard, DFDS.
Frem til december vil scrubberen på Tor Ficaria blive afprøvet under realistiske driftsforhold som en del af udviklingsprocessen, hvor parterne i forsøget, Aalborg Industries, MAN Diesel og DFDS sammen med Miljøstyrelsen vil evaluere resultaterne.
Udviklingsprojektet er støttet økonomisk af Miljøstyrelsens tilskudsmidler til Miljøeffektiv teknologi, og det er et af de centrale miljøteknologiske udviklingsprojekter i handlingsplanen for Renere Skibsfart, der blev præsenteret af Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening 17. marts 2009.
Kilde: Danmarks Rederiforening