Rømø – Sylt ruten fejrer 50 års jubilæum
Færgeforbindelsen Rømø-Sylt kan i år fejre sit 50 års jubilæum. Rømø-Sylt Linie GmbH & Co. KG, et datterselskab af Flensburger Förde Reederei Seetouristik (FRS), har drevet denne færgeforbindelse siden 1979.
Det var den danske skibsreder og senere politiker Asger Lindinger, der startede færgetrafikken mellem de to op. Den 7. juli 1963 tilbagelagde færgen Rømø sejladsen mellem Havneby og List. Den sejlede under dansk flag, havde plads til 240 passagerer.
Antallet af passagerer steg hurtigt til ca. 700 pr. dag. Pga. den store succes fik Asger Lindinger snart ideen om at indsætte en ny færge, der foruden passagerer også kunne transportere biler.
Rettidigt til sommersæsonen 1964 blev færgen Anø indsat på ruten. Anø var den første bilfærge med en kapacitet på 100 passagerer samt 25 biler.
Den 18. marts 1971 indsatte Asger Lindinger den 58 m lange nybygning Westerland på ruten. Færgen Westerland, der kunne transportere 400 passagerer og 55 personbiler eller 6 lastbiler, var på det tidspunkt den største færge på hele den dansk-tyske vestkyst, der sejler mellem 2 øer. I sommersæsonen 1974 fulgte søsterskibet Vikingland mellem Havneby og List. Vikingland var med en længde på 68 m knap 10 m længere end sin ældre søster Westerland.
Med en kapacitet på 585 passagerer og 65 personbiler eller 8 lastbiler oversteg hun også her sin søsters formåen.
Tallene for transporterede passagerer, personbiler og lastbiler var i 1974 højere end nogensinde. På trods af den stigende succes kom Lindinger gruppen i 1978 i betalingsvanskeligheder, der bl.a. skyldtes den faldende dollarkurs i forhold til den tyske D-mark. I foråret 1979 måtte Rømø-Sylt Færgeri A/S sælge færgerne Westerland og Vikingland samt retten til at drive færger.
Den 1. maj 1979 overtog Flensburger Förde Reederei færgetrafikken og begge skibe. Driften lå nu i hænderne på det nye selskab Rømø-Sylt Linie GmbH, et datterselskab af Förde-Reederei GmbH.
I maj 2004 underskrev Rømø-Sylt Linien en kontrakt med det norske Fiskerstrand Verft A/S om ordren på en ny doppelenderfærge med en kapacitet på 599 passagerer og 76 personbiler. Den nye SyltExpress har siden 21. juli 2005 sejlet mellem Havneby og List.
Med en fart på 16 knob tilbagelægger SyltExpress turen mellem Havneby og List på 35-45 minutter.
På det 4,95 m høje bildæk er der plads til 76 personbiler eller ni store lastbiler.
Kilde: FRS